Afkopen van polis, wat is de reden hiervan?

Ik hoor soms dat mensen hun begrafenisverzekering of levensverzekering afkopen. Waarom doen mensen dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

In de meeste gevallen omdat ze "nu", om wat voor reden dan ook, direct geld nodig hebben.

Afkoop van een verzekering is vrijwel altijd niet verstandig/onvoordelig. Premievrij maken is beter, als je de premie niet meer wilt of kunt betalen. Dan blijft de inleg bij de verzekeraar "meelopen" en krijg je t.z.t. een lager bedrag uitgekeerd.

Toegevoegd na 44 minuten:
NB: wat ook voorkomt: mensen zien in de voorwaarden of overzichten van hun verzekeraar dat een -naar hun mening- te groot deel van hun premie opgaat in de "organisatiekosten" van de verzekeraar zodat de ingelegde premie te weinig rendeert. Daar ergeren ze zich aan. Ze besluiten om die reden tot afkoop.
Computoon
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Het is niet zo dat premievrij maken altijd beter is. Ik heb zelf een polis afgekocht die slechts 1% rendeerde en na herinvestering van de afkoopsom ongeveer 8% oplevert. En je zegt in de eerste zin dat mensen het doen omdat ze geld nodig hebben en dat is ook zo. Dan helpt premievrij maken helemaal niets behalve voor de maandelijkse inleg die dan stopt. Als je het geld nodig hebt en vervolgens een persoonlijke lening moet nemen, ben je vrijwel altijd duurder uit dan een premievrije polis oplevert.