hoe wordt aansprakelijkheid geregeld bij ruitschade?

Als mijn buurjongen betrapt is op het vernielen van mijn ruit en zijn ouders hebben geen geld. Bij wie kan ik dan aankloppen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K
ronron1212
8 jaar geleden
nog steeds bij zijn ouders.
tinus1969
8 jaar geleden
Plus voor @ronron1212
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad bij zijn ouders, tenzij de buurjongen oud genoeg is om zelf aansprakelijk gesteld te worden, hopelijk zijn zij hiervoor verzekerd, zo niet dan moeten zij een manier vinden om de ruit te laten vervangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij je eigen verzekering. Die heb je juist voor dit soort dingen; klinkt heel raar maar het is echt zo. Jouw verzekering keert aan jou uit en gaat vervolgens aan de slag om het geld bij je buren te verhalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Afhankelijk van de leeftijd zul je moeten zijn bij het kind zelf of bij de ouders daarvan. Of dit (gedeeltelijk) vergoed wordt door een verzekering en zo ja welke, hangt af van de precieze situatie: gaat het om een ruit van de woning of van een auto, was de vernieling opzettelijk of niet en is dit aan te tonen, de leeftijd van het kind en eventueel of de ouders hier weet van hadden, het al dan niet aanwezig zijn van een aansprakelijkheidsverzekering bij de buren, en eventueel de eigen verzekering en de daarvoor geldende voorwaarden. Hoe dan ook is 'geen geld hebben' geen argument. ALS de ouders aansprakelijk zijn (en dat hangt dus onder meer af van de leeftijd en de precieze gedraging van de buurjongen) dan moeten zij de schade vergoeden. Zijn zij verzekerd voor deze schade dan vergoedt de verzekering, maar zijn ze dat niet of is er bijvoorbeeld sprake van opzet en keert de verzekering daardoor niet uit, dan moeten zij het zelf vergoeden. Als de buurjongen oud genoeg is is hij zelf aansprakelijk, en geldt hetzelfde. Hij moet je dan schadeloos stellen, al dan niet met hulp van een verzekering. Je mag er natuurlijk wel zélf voor kiezen om de schade niet te claimen vanwege het feit dat je buren dit niet kunnen opbrengen. Maar als jij de schade vergoed wilt zien en de aansprakelijkheid is duidelijk, dan moeten zij gewoon betalen. Desnoods in termijnen.

Antwoorden (3)

Dit is geen kwestie van "geen geld hebben". De ouders hebben een WA verzekering (wettelijk verplicht) en daar moeten ze aanspraak op maken. e
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
WA is alleen verplicht voor motorvoertuigen; en voor veel toepassingen in handel en industrie, maar idd niet voor particulieren.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Sorry - van mij. WA is wel verplicht maar alleen voor motorvoertuigen. In dit geval valt deze schade niet op de WA te verhalen. Mogelijk hebben de ouders een particuliere aansprakelijkheid verzekering dan kunnen ze de schade daarop (mogelijk) verhalen. Maar die laatste verzekering is niet verplicht en veel mensen hebben deze dus ook niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aansprakelijkheidsverzekering
Toch bij de ouders van de "dader". Of ze al dan niet verzekerd zijn, is niet relevant. Spreek desnoods een betalingsregeling met hen af.

Toegevoegd na 2 minuten:
(Ik ga ervanuit dat een buurjongen die een bal door een ruit schopt minderjarig is. Is hij meerderjarig dan kun je bij hem terecht.)
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In principe moet je je melden bij je eigen verzekeringsmaatschappij. Pas als je zelf niet verzekerd bent ga je naar de tegenpartij. http://www.geldenrecht.nl/artikel/2015-07-16/schade-door-een-ander-claim-het-op-je-eigen-verzekering
Computoon
8 jaar geleden
Dat is kennelijk een procedure die de verzekeraars zelf bedacht hebben om het zichzelf gemakkelijker te maken. Ik zie graag het wetsartikel uit het Burgerlijk Wetboek waarin deze "stroperige" procedure ("eerst eigen verzekering informeren indien aanwezig") als verplichting is vastgelegd.
Het is me niet helemaal duidelijk of je een ruit van een huis bedoeld of van bv. je auto.

Er zijn twee mogelijkheden, je bent verzekerd voor de schade (of de verhuurder als je in een huurhuis woont) of niet.

Het eerste is het meest eenvoudig:
Wat je moet doen is je EIGEN verzekering op de hoogte brengen van de schade. Daarbij geef je aan wat de schade is en wie het veroorzaakt heeft. Vervolgens keert jouw verzekering je schade aan je uit (of laat het herstellen) en gaat vervolgens de schade verhalen bij degene die de schade heeft veroorzaakt. Als je in een huurhuis woont breng je de verhuurder op de hoogte, die regelt verder herstel van de schade en via de verzekering van je verhuurder loopt het dan verder.

Als je niet verzekerd bent voor de schade dan moet je de tegenpartij aansprakelijk stellen voor de schade (in dit geval de ouders als de buurjongen nog minderjarig is). Dat kan door ze gewoon aan te spreken of een brief te sturen. In ieder geval zullen ze de schade moeten vergoeden.

Mocht het gaan om je auto dan loopt het net zo als hierboven omschreven.

Veel mensen denken dat ze bij de verzekering van de ander moeten aankloppen of dat de veroorzaker dat moet regelen maar dat is niet waar.

Jij bent degene met schade dus moet jij het melden. En je regelt de zaken met je eigen verzekering. Jouw verzekering zal aan de hand van je verhaal en verklaring de schade gaan verhalen op de veroorzaker. Zie de 3e bron.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuk dat iemand een - geeft, maar waarom zou fijn zijn. Als het gaat om dat ik zeg dat je bij je eigen verzekering moet zijn... Dat hoef je niet te geloven maar het is wel zo.