Moet je je smartphone apart verzekeren naast een doorlopende reisverzekering?

Ik heb zojuist een nieuwe iPhone gekocht. Bij mijn vorige iPhone heb ik via de provider een verzekering afgesloten voor diefstal, schade etc. Omdat ik een doorlopende reisverzekering heb, is het dan niet dubbelop als ik daarnaast nog een aparte verzekering voor mijn telefoon afsluit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat ligt eraan wat je met jouw reisverzekering bent overeen gekomen. Anders gezegd, met welke voorwaarden jij akkoord bent gegaan. Daar ligt de sleutel tot jouw vraag. Te lui om te lezen? Dan kun je altijd even bellen met de aanbieder van jouw reisverzekering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja en nee. Je doorlopende reisverzekering vergoedt wel schade bij verlies of diefstal van een smartphone, maar dat bedrag is meestal erg laag: maximaal 250 tot 300 euro. Of het zinvol is om je smartphone apart te verzekeren, is een afweging die je zelf moet maken door de risico's en de kosten van zo'n verzekering tegen elkaar af te wegen.
10 jaar geleden
Nee, het is niet dubbelop; het zijn verschillende dekkingen.

Een doorlopende reisverzekering dekt alleen schade tijdens een reis naar het buitenland en (afhankelijk van de voorwaarden) een reis in Nederland van en naar een "vakantieverblijf". Volgens de meeste verzekeraars is een vakantieverblijf een bestemming met overnachting (bijv. camping of hotel).

Dagtrips en reizen in Nederland (van/naar familie, pretparken, boodschappen doen) vallen dus (bij de meeste verzekeraars) niet onder de dekking van de reisverzekering. Daarnaast is de dekking voor smarthones op reisverzekeringen beperkt qua maximum bedrag en oorzaken.

Een grote reisverzekeraar als Europeesche vergoed in de topdekking maximaal € 500,-, voor smartphones en € 300,- of max € 100,- in de beperktere varianten.

Ook moet je er rekening mee houden dat een reisverzekering maximaal de dagwaarde vergoed, terwijl je sommige smartphoneverzekeringen een verlengde nieuwwaarde- of vervangingsregeling kennen.

Mocht je toevallig een inboedelverzekering met een "buiten de deur dekking" hebben, dan is dat wel deels dubbelop: maar ook daar is de dekking en de oorzaken beperkt, en geldt de buiten de deur dekking alleen binnen Nederland.