Wie mag een evr-registratie afkomstig van verzekeraars inzien?

Stel je voor: je wordt beschuldigd van verzekeringsfraude, en de verzekeraar plaatst je in het EVR (extern verwijzings register). Hierdoor kom je op de zwarte lijst te staan, en betaal je voortaan torenhoge verzekeringspremies, vanwege het grote risico in verband met de EVR-registratie.

Mijn vraag is: kunnen ook banken en kredietverstrekkers deze registratie inzien? Of blijft de registratie dan beperkt tot verzekeraars? Als een bank de registratie afkomstig van een verzekeraar kan inzien, dan kun je een bankrekening of hypotheek wel vergeten.

een jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Ook banken en andere kredietverstrekkers hebben inzage in het EVR. Dat is ook de bedoeling van dat hele registratiesysteem, dat dergelijke informatie ook zichbaar wordt voor andere partijen dan alleen de benadeelde partij.

In principe blijft de registratie 8 jaar staan. Met hulp van een jurist kan men de registratie aanvechten om te proberen eerder uit het EVR verwijderd te worden. Dat wil nog wel eens lukken als men door een stomme fout verkeerde informatie heeft aangeleverd of als het om een heel klein fraudegevalletje gaat. Garantie dat de termijn wordt ingekort heb je echter niet. In feite is iedereen zelf verantwoordelijk voor het eerlijk en juist invullen - en goed controleren - van gevraagde gegevens.
een jaar geleden
JvGenderen
een jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Ik heb de ABN AMRO gebeld, en ben doorverbonden naar de fraudeafdeling. Het blijkt dat banken en verzekeraars twee gescheiden EVR-registers gebruiken. Banken hebben geen inzage in EVR-registraties van verzekeraars en vice versa. Het register van verzekeraars wordt beheerd door de stichting CIS, en het register van banken door stichting NVB. Kortom: als verzekeringsfraudeur kun je nog gewoon terecht voor bankrekeningen en financieringen.