wordt een scootmobiel vergoed voor dikke mensen?

ik houd mijn spreekbeurt over een artikel uit HP de tijd en het gaat over dikke mensen sterven jonger. maar worden de scootmobielen nou vergoed voor dikke mensen? en hoeveel van het belastinggeld gaat daar naar toe?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zal het iets anders proberen te zeggen: als een scootmobiel voor dikke mensen NIET wordt vergoed, dan komt dat NIET omdat deze mensen (te) dik zijn. Als een dik mens een scootmobiel nodig heeft en voor een vergoeding in aanmerking komt, dan zal hij deze ook krijgen. Hoeveel belastinggeld daarnaartoe gaat? In de Elsevier stond een paar jaar geleden een stuk over het gebruik van scootmobiels. Daarin wordt een bedrag van ruim 400 miljoen euro genoemd. Maar dat gaat dus niet alleen over (te) dikke mensen die een scootmobiel gebruiken. http://www.elsevier.nl/Economie/nieuws/2011/3/Gratis-scootmobiel-kost-belastingbetaler-425-miljoen-euro-ELSEVIER290778W/
Erna55
8 jaar geleden
Een scootmobiel wordt vergoed wanneer mensen een zgn mobiliteitsprobleem hebben. Dat wil zeggen dat ze niet voldoende kunnen lopen.
Of dat niet kunnen lopen veroorzaakt wordt door hun gewicht of door een andere oorzaak, daar wordt niet naar gekeken. Je hebt mogelijk in gedachte : "eigen schuld, dikke bult" .
Bij mensen die een morbide overgewicht hebben kun je denken dat ze het zichzelf aangedaan hebben. B.v een knieslijtage zou door overgewicht kunnen komen. Maar dat hoeft niet. Daarbij, ook de oorzaak van een morbide overgewicht ken je niet. Bij mensen zonder "zichtbare" oorzaak kan het ook best zijn dat ze het zelf veroorzaakt hebben. B.v. Zo zou iemand uitgeput autogereden kunnen hebben en zo een ongeval veroorzaakt, dat de knieën kapot heeft gemaakt. Maar dat hoeft niet. Er zijn geen cijfers van oorzaken van immobiliteit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goede reactie van Erna55, wou nog even toevoegen,
Of overgewicht door bijvoorbeeld niet goed kunnen beweging (door ziekte of knieslijtage door werk). Vooroordelen zijn er al genoeg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gemeentes zijn nog wel eens terughoudend bij overgewicht wanneer iemand een hulpmiddel aanvraagt, omdat men bang is voor een antirevaliderend effect. De - obese - persoon zou dan door het verstrekken van het hulpmiddel minder gaan bewegen en daardoor nog meer aankomen of in elk geval niet afvallen, is dan de gedachte. En die is er trouwens niet alleen voor wat betreft overgewicht: voor mijn persoontje had men bij de aanvraag van mijn elektrische rolstoel ook iets dergelijks bedacht: je kunt binnenshuis nog een beetje lopen, dus een rolstoel werkt antirevaliderend. Vreemde redenering heb ik altijd gevonden, want als er één ding antirevaliderend werkt dan is dat de deur niet uit kunnen. Het is niet zo dat mensen die niet kúnnen fietsen/lopen etc. dat ineens wél gaan kunnen als je geen hulpmiddelen verstrekt. Er moet gewoon goed gekeken worden of er nog binnen afzienbare tijd verbetering mogelijk is en geen hulpmiddelen verschaffen die niet nodig zijn (dus geen scootmobiel als iemand alleen een evenwichtsprobleem heeft, maar gewoon een driewielfiets) maar voor het overige zullen mensen die je een pássend hulpmiddel verstrekt, altijd méér kunnen en dus ook meer gaan doen (fysiek, sociaal, etc.) dan wanneer je dat niet doet. De precieze aanleiding voor de beperking is wat mij betreft volstrekt irrelevant, behalve dan dat het een prognose kan geven zodat beoordeeld kan worden of iemand langdurig op een hulpmiddel ia aangewezen of niet (in welk geval er ook geen verstrekking plaatsvindt).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk - en zie ook wel in de praktijk - dat die gedachte helemaal zo gek niet is. Niet waar het lichamelijke handicaps betreft waar je feitelijk niets aan kunt doen, maar wel degelijk waar het overgewicht betreft. Maar met een scootmobiel doe je binnen echt niks. Dus dan gaat die vlieger beslist niet op. Met een rolstoel is dat wellicht een ander verhaal. Maar als iemand een hulpmiddel nodig heeft om sociale contacten te onderhouden, te kunnen blijven werken - al dan niet vrijwillig - en überhaupt wat armslag te hebben en niet te vereenzamen, wat de oorzaak verder ook is, vind ik dat an sich al een belangrijke indicatie, want je geestelijke gezondheid is minstens zo belangrijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat laatste punt is een reden waarom sómmige gemeentes juist aanvragen voor scootmobiels heel veel goedkeuren. En in veel gevallen zal dat ook goed zijn, omdat het mensen actief houdt (niks antirevaliderend dus, juist activerend) maar ik vind het wel eens jammer dat er daardoor te weinig gekeken wordt naar alternatieven. In de praktijk zie en ken ik best wat mensen met een scootmobiel die waarschijnlijk met een ander hulpmiddel beter geholpen zouden zijn. Bijvoorbeeld een (elektrische) aankoppelfiets aan de rolstoel voor iemand die eigenlijk te slecht loopt, een driewielfiets met eventueel elektrische ondersteuning voor mensen die nog best zouden kunnen fietsen (zo rijden er veel gezonde ouderen in zo'n ding omdat ze niet meer dúrven te fietsen, of omdat ze na een heupvervanging de trapper niet meer rondkrijgen - die zouden prima geholpen kunnen zijn met een aangepaste fiets, en dán is een scoot potentieel antirevaliderend ja) of een elektrische rolstoel: eens in de zoveel tijd duikt er weer een item op in een consumentenprogramma over iemand die niet met de regiotaxi mee kan omdat ze zelf hun scootmobiel niet de taxi in mogen rijden en ze er eigenlijk niet uit kunnen - dát zijn nu dingen die een indicatiesteller eruit kan halen door te vragen of iemand van plan het hulpmiddel mee te nemen in de taxi en of men dan wel in staat is om voorin in te stappen in zo’n busje. In het programma is er dan grote verontwaardiging want iemand met een handicap wordt beperkt door de regels van het taxibedrijf (dat dan natuurlijk de schuld krijgt terwijl zij ook alleen maar de regels volgen), terwijl de kern van het probleem gewoon is dat de persoon in kwestie een niet-passend hulpmiddel heeft. Maar bij een juiste indicatie zou m.i. overgewicht geen aparte status moeten hebben. Als het overgewicht feitelijk de réden van de beperking is en de persoon in kwestie kán wel degelijk fietsen, dan begrijp ik wel dat men iets terughoudender kan zijn dan bij iemand die op hetzelfde niveau functioneert (bijv: wel kúnnen fietsen, alleen kleine stukjes en met zeer grote moeite) en waarbij dat komt door een hartkwaal. Ik zou dan eerder een elektrische fiets adviseren, omdat het fietsen dan functioneler wordt en daardoor gemakkelijker op te bouwen. Maar dat is vanwege de *prognose* van de aandoening, niet vanwege de *aard* ervan. Bij iemand met een gemiddeld gewicht met knieklachten waarbij je verbetering verwacht door meer beweging, doe je hetzelfde. (wordt vervolgd)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
(vervolg) Maar bij iemand die niet kán fietsen, overgewicht of niet en of dat nu een relatie heeft met de beperkingen of niet, heeft het weinig zin om terughoudend te zijn met het verstrekken van een scootmobiel. Er is dan geen enkele reden om te denken dat iemand actiever zou zijn of worden als je die niet verstrekt. Sterker nog, als iemand de deur niet uit kan, weet je zéker dat hij of zij inactief wordt. Iemand die met een scootmobiel bij de winkel kan komen, zal misschien ín de winkel gaan lopen, of in elk geval regelmatig even moeten gaan staan om te reiken naar een hoger schap. Terwijl iemand die de zijn huis niet uit kan, de boodschappen online bestelt of iemand anders om boodschappen stuurt. Ik ken mensen met mijn aandoening die maar moeilijk de juiste hulpmiddelen kunnen krijgen omdát ze te zwaar zijn. Dan werd er gezegd dat er maar beter geen rolstoel/scootmobiel/trippelstoel verstrekt kon worden omdat ze overgewicht hadden. Dát maakt me echt kwaad: die mensen kúnnen niet ver lopen, en het is voor hen nóg moeilijker omdat hun zwakke gewrichten en spieren ook nog extra gewicht moeten dragen, en dan zouden ze geen hulpmiddelen krijgen omdat ze zwaar zijn? Natúúrlijk moet je kijken of er manieren zijn om dat gewicht toch wat naar beneden te krijgen, maar iemand veroordelen tot thuiszitten gaat daar sowieso niet bij helpen.

Antwoorden (1)

Nee, overgewicht is GEEN indicatie voor het vergoeden van een scootmobiel.

Een scootmobiel is bedoeld voor mensen die nog wel (iets) zelf kunnen lopen - voldoende om nog niet afhankelijk te zijn van een elektrische rolstoel - maar buiten de deur niet meer voldoende uit de voeten kunnen en voor wie ook fietsen een probleem is. Of dat veroorzaakt wordt door overgewicht (of dat het overgewicht al dan niet veroorzaakt wordt door aandoeningen die bewegen erg moeilijk maken) of dat het overgewicht een bijzaak is, doet feitelijk niet ter zake ; het is niet je gewicht of omvang dat de noodzaak voor een scootmobiel veroorzaakt, maar de ziekte / afwijking die daarvan oorzaak of gevolg is of er helemaal los van staat. Slechts in een deel van de gevallen kun je stellen - maar niet als leek / toeschouwer - dat het overgewicht alleen - waar dan geen medische oorzaak voor is - de enige oorzaak is van het slecht ter been zijn. Ze zijn er, zeker, maar het wordt hier wel een heel hellend vlak te willen bepalen wat de kip is en wat het ei.

Dergelijke hulpmiddelen werden vroeger vergoed door de AWBZ, tegenwoordig door de gemeente, dus niet uit zorgpremie maar uit belastinggeld. Maar dat geldt voor alle medische hulpmiddelen, niet alleen voor scootmobielen, en door alle mogelijke uiteenlopende oorzaken. Het is dus onmogelijk daar een schatting in te doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een vriendin van mij kan niet meer lopen, heeft een rolstoel en scootmobiel, van de rolstoel wipt ze over naar scootmobiel. Het nog wel (iets) kunnen lopen klopt dus niet. Mogelijk verschilt het per gemeente wanneer een scootmobiel wel of niet vergoed wordt. Verder prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Crea: toch is over het algemeen een scootmobiel niet handig wanneer iemand nog alleen een transferfunctie heeft. Met een scootmobiel kun je geen kleinere winkels in en in bijvoorbeeld bibliotheken en musea is het niet altijd toegestaan een scootmobiel mee te nemen, terwijl een rolstoel altijd is toegestaan. En wil je bijvoorbeeld een scootmobiel meenemen in de rolstoeltaxi, dan mag je niet alleen niet in de scootmobiel blijven zitten onderweg, maar de gebruiker mag óók zelf de scoot niet de bus inrijden en moet in principe voor instappen terwijl de chauffeur de scootmobiel op de lift manoeuvreert. In de politiek is er al langer sprake van om het helemaal niet meer toe te staan een scootmobiel mee te nemen met de regiotaxi of met Valys, omdat de scootmobiel in beginsel bedoeld is voor de middellange afstanden en niet voor de korte of ultrakorte. Het is dus meer een vervanger voor de fiets dan voor de benenwagen. En als ik kijk hoeveel liften en invalidentoiletten ik al tegen ben gekomen waar ik met mijn elektrische rolstoel amper of soms gewoon niet in pas, dan wordt dat met een scootmobiel al helemaal onmogelijk. Als je echt alleen transfers kunt maken, zijn er buitenshuis amper toiletten te vinden die vanuit een scootmobiel bereikbaar zijn. @Marleen: goede uitleg, +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lies12, Ondanks jouw goede argumenten, maakt mijn vriendin er vaak gebruik van. Met de taxi gaat ze niet, maar ze gebruikt hem vooral om zelfstandig een snelle boodschap te doen, vrienden te bezoeken, of gewoon even eruit met of zonder de hond. Voor de door jouw genoemde tegens gaat ze samen met haar man, eventueel met de auto weg.
Ze wipt makkelijk over van rolstoel, naar stoel, rolstoel, of traplift. Een elektrische rolstoel wil ze niet, die neemt meer ruimte in dan de gewone simpele rolstoel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een scootmobiel neemt meer ruimte in ;-) Het gebruik van een elro betekent natuurlijk niet dat je daarnaast geen handbewogen rolstoel meer kunt gebruiken. Natuurlijk verschilt het per persoon, maar in het algemeen is de beschrijving van de doelgroep door Marleen correct. Ik kan zelf iets meer dan alleen transfers maken (een stap of 3 á 4 lopen, hoewel het in de praktijk meestal alleen transfers zijn die ik doe - lopen kost erg veel moeite) en zou me echt vreselijk opgesloten voelen op een scootmobiel, omdat je op zoveel plekken niet kunt komen. Nu had ik toen ik min of meer rolstoelafhankelijk werd al niet voldoende armfunctie om een scootmobiel te kunnen besturen, dus de elro lag veel meer voor de hand, al wordt er wel eens raar gekeken als ik ga staan vanuit mijn elro, en vond de indicatiemevrouw van de gemeente in eerste instantie dat een elro niet geschikt was omdat ik - destijds - binnenshuis nog wat kon lopen. Alsof je daar buitenshuis dan ook maar íets aan hebt - rare mensen hoor. Nadeel van een scootmobiel is trouwens ook dat er heel weinig aanpassingen gemaakt kunnen worden aan de stoel zélf. Voor de meeste mensen die volledig rolstoelafhankelijk zijn, zal dat ook al snel problemen opleveren. Een AD-kussen, goede ondersteuning, kantelfunctie e.d. heb je niet op een scootmobiel, en vaak is de stoel zelfs maar in één maat verkrijgbaar, dus als dat ding dan veel te breed of te smal is, de armleuningen te wijd, te hoog of te laag staan, dan is daar negen van de tien keer amper nog iets aan te veranderen. Ik heb trouwens met de elro al moeite omdat die zo groot en lomp voelt om me heen. In mijn handrolstoel voel ik me minder gehandicapt, tót ik verder dan een meter of zes moet rollen, zeker buitenshuis. Maar ik kan met de elro minder goed voor een schap komen in de supermarkt, bij mensen thuis vaak niet bij een toilet komen en niet zelden niet eens naar binnen komen, kan niet aanschuiven onder een tafel etc., wat heel naar voelt. Het is vooral frustrerend als ik bijvoorbeeld nét niet bij een toilet kan komen omdat er een hoek in de ruimte zit of omdat je vanuit een smalle hal het toilet in moet. Dat je op 30 cm van het toilet zit, maar er tóch niet bij kunt komen. Met de handrolstoel kunnen dat soort dingen *meestal* wel, en hij kan mee in een gewone auto, wat ook behoorlijk praktisch is. Maar ja, het kunnen voortbewegen van je rolstoel is ook wel een behoorlijke pré.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Die mensen die moeten beoordelen of iemand wel of niet in aanmerking komt voor een hulpmiddel zou eigenlijk alleen iemand mogen zijn die zelf datzelfde hulpmiddel ook nodig heeft. Lekker makkelijk voor zo'n truttekop om te zeggen "jij hebt geen rolstoel nodig want je kan in huis lopen"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerV: nah, niet praktisch. Als ze maar niet dom zijn, dan vind ik het al heel wat :-) Een rolstoel had ik trouwens al wel, maar die kon ik alleen over kleine afstanden met m'n voeten voortbewegen - mijn armen zijn gewoon vrij slecht. Over een elektrische rolstoel heerst vaak het idee dat het een hulpmiddel is dat is voorbehouden aan mensen die écht niks meer zelf kunnen en die in elk geval helemaal niet meer kunnen lopen of staan. Terwijl het verschil in doelgroep tussen handbewogen en elektrische rolstoel natuurlijk puur zit in de armfunctie, en niet in hoe goed je kunt lopen. Al zou iemand nog vijftig meter kunnen lopen en alleen voor de langere afstanden een rolstoel nodig hebben: als de armfunctie niet voldoende is voor een handbewogen rolstoel of het besturen van een scootmobiel, dan is die elektrische rolstoel gewoon het meest voor de hand liggende hulpmiddel. Al zouden er in theorie misschien nog wel andere opties kunne zijn; als je vijftig meter kunt lopen heb je best nog wat beenfunctie. Maar over een volledig vlakke vloer een meter of zes kunnen lopen, is echt niet iets waar je in het dagelijks leven ver mee komt buiten je eigen woning.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zij kan nog alles met haar armen en handen, de rolstoel gebruikt ze thuis en hij gaat mee de auto in, de scootmobiel staat in de schuur, naast het huis, die is voor buitengebruik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je een auto hebt én je kunt je armen gewoon gebruiken, dus best een stuk rollen, dan is het wel anders denk ik. Alsnog heel persoonlijk, maar dan kun je bijv. ook de stad in met de auto en dan de handrolstoel mee. Met die handrolstoel kun je bij openbare toiletten komen, musea en kleinere winkels in, en omdat je een auto hebt én kunt rollen, kun je daar ook daadwerkelijk komen. Ik heb zelf een handbewogen rolstoel, maar daarmee kan ik onmogelijk het winkelcentrum in bij ons: ik heb tegenwoordig dan wel een auto (daarvoor was ik afhankelijk van taxi's, helemaal een ramp) maar ik kan nooit dicht genoeg bij een winkel komen met de auto tenzij er toevallig vlak voor de deur geschikte plaatsen zijn. En die zijn er zelden. Maar met de elektrische rolstoel kan ik het centrum bereiken, of ik kan met de auto naar het centrum gaan en met de elro verder vanaf de parkeerplaats. Ik kan me nog voorstellen dat iemand als jouw vriendin dan voor supermarkt-boodschappen de scoot gebruikt, al zou dan ín de supermarkt volgens mij de rolstoel weer veel praktischer zijn. En het is heel persoonlijk: ik zou het toch niet willen, tenzij ik de rolstoel mee kon nemen met een koppelstuk o.i.d. Ik heb jaren geleden een aangepaste fiets geprobeerd die ik toen, met hulpmotor, kon gebruiken. Dat is om andere redenen niets geworden, maar ik zou ook geen fiets willen hebben waarbij ik m'n rolstoel niet mee kon nemen, dat zou voor mij voelen alsof ik m'n benen thuis moest laten en ik zou daar een heel onprettig gevoel bij hebben. Een scootmobiel ís voor mij een vervangende fiets, dus dat zou dezelfde uitwerking hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vriendin bij wie ik poets liep 20 jaar geleden ondanks haar spasme (PLS) nog redelijk achter een rollator, thuis "los", en op lange afstanden in een (duw)rolstoel die ze niet zelf kon voortbewegen. Daar kwam later een scootmobiel bij, inderdaad als alternatief voor een fiets. Op een gegeven moment was ze ook daar te slecht voor, en kreeg ze een elektrische rolstoel (binnenshuis "lopen" ging nog wel , naar de wc ofzo). Maar hoe slechter / minder ze ging lopen, hoe dikker ze ook wel werd ; daarmee kwam ze toch wel in een vicieuze cirkel. En val maar eens af als je nauwelijks kunt bewegen. Door de PLS nam haar spasticiteit toe, maar haar immobiliteit werd echt ook wel bevorderd door haar toenemende gewicht.
Nu heeft ze een jaar geleden een maagverkleining gehad, en heeft inmiddels weer de elektrische rolstoel weg en een scootmobiel terug. (Beter zal het niet worden overigens ; die beperking past bij haar spasticiteit). Zij heeft natuurlijk veel kennissen en vriendinnen in het zelfde schuitje / karretje, en ook die meiden - meestal zo zwaar spastisch dat ze ook niet zelf de (elektrische rol-)stoel in en uit kunnen zonder hulp, ook niet toen ze nog jong en dun waren - zijn in de afgelopen 20 jaar ook allemaal beduidend dikker geworden. Ik heb daardoor echt wel de indruk dat het niet kunnen lopen vaker een oorzaak is van(meer) overgewicht ,dan dat overgewicht de oorzaak is van niet kunnen lopen. Al zullen ook die gevallen er best zijn. En hoe grof het ook klinkt, als gezond mens dat in normale omstandigheden kan gaan en staan waar ze wil, voor mezelf is het altijd duidelijk geweest dat als ik ooit zo dik zou worden dat ik niet meer op eigen kracht naar de winkel zou kunnen komen om vreterij te kopen, dat de laatste keer is dat ik wat gegeten heb tot ik weer fit genoeg ben om in elk geval mezelf te voeren, zodat er een bovengrens is ;-) . Ik verbaas(de) me altijd over teeveeprogramma's met mensen die zó dik zijn dat ze hun eigen bed niet meer afkunnen ; dat kan alleen maar als al HEEL ruim voor dat moment iemand bereid is je dood te voeren.....en dan kun je ook al heel lang niet meer "op" een scootmobiel)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat laatste is helemaal waar, in die hele extreme gevallen is er vrijwel altijd ook sprake van een hele ongezonde relatie met de omgeving. En tóch.. tóch kan ik me voorstellen dat die bovengrens die jij noemt, ook niet altijd zo zwart-wit is. Stel dat jij zo zwaar bent dat je moeite krijgt met lopen, maar ondanks dat alles je meer moeite kost, kun je je nog prima redden. Stel dat je dan ziek wordt: je krijgt een flinke griep, of je moet herstellen van een operatie, etc. Je kunt een tijd je bed niet uit en natuurlijk verzorgt je familie je liefdevol thuis. Je loopt helaas wat complicaties op, de thuiszorg komt erbij om je familie te ontlasten, en terwijl je herstel vordert, merk je dat je kracht en conditie verder achteruit is gegaan terwijl je wél weer wat bent aangekomen van al dat niets-doen. Je kunt de deur niet meer uit en zelfs naar de WC lopen is al een hele opgave. Wat doe je dan? Natuurlijk: je trekt aan de bel bij je huisarts en regelt intensieve begeleiding. Maar als het opzetten van die begeleiding wat hapert, of als je intussen ook in een depressie raakt omdat je de deur niet meer uit kunt en alles zo uitzichtloos lijkt zodat je nergens meer toe komt en alles duurt maar en duurt maar, terwijl je verder aankomt en nog somberder wordt.. Ik deel je verbazing wel en kan me ook écht niet voorstellen dat ik zélf in zo'n situatie terecht zou kunnen komen of zelfs dat één van mijn dierbaren dat zou overkomen (want dan grijp je toch als omgeving ook in, denk ik dan?) heb ik toch ook ergens wel begrip voor het feit dat dingen die langzaamaan erger worden soms gigantisch uit de klauwen kunnen lopen en dat je dan, juist doordat je het allemaal niet meer overziet, soms niet in staat bent om een eenmaal lopend proces te stoppen. En mensen die écht bedlegerig zijn door hun overgewicht hebben natuurlijk stuk voor stuk ook andere problemen daarbij: eetstoornissen, depressie, een slecht zelfbeeld, gebrekkig ontwikkelde persoonlijkheid, soms nog trauma's van vroeger, etc. Ik denk dat iemand die psychisch/mentaal redelijk gezond is, vaak wel in staat zal zijn om in te grijpen als het misgaat en een grens te stellen 'tot hier en niet verder', terwijl iemand die psychisch níet gezond is, dat helaas niet altijd zal kunnen. Tel daarbij op dat dat soort reportages meestal uit de VS komen waar gezondheidszorg lang niet voor iedereen bereikbaar is en ook geen echte kookcultuur is, en de vergelijking tussen jou of mij en die persoon in de reportage wordt al lastiger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben ik helemaal met je eens - zijn we wel vaker geloof ik ;-) - en ja, ik geloof ook, ondanks dat ik het "heb" maar het bij mij het puur een kwestie is van 'elk pondje gaat door het mondje" zonder onderliggende medische of psychische oorzaak, echt een ziekte / aandoening is. Puur de obesitas zelf. Je merkt zelf al met veel dingen dat je ongemerkt stapje voor stapje vaak je eigen grenzen verschuift, dus hoewel ik nu altijd zeg "daar ligt de grens", hoeft er in de praktijk maar DIT te gebeuren en je tikt over de rand. En dan wordt de weg terug steeds moeilijker en langer. Daarom heb ik ook besloten eerder in te grijpen, en ben inmiddels een goede 12 kilo afgevallen in 3 maanden (sneller vind ik niet verantwoord) en een stuk fitter geworden, maar daarvoor moet je lichamelijk als zéker ook geestelijk best wel HEEL goed in je vel zitten. Ik kan me goed voorstellen dat het in andere sociale , psychologische en economische omstandigheden een schier onmogelijke opgave kan zijn. Wel leuk natuurlijk dat je ook daardoor in een soort vicieuze cirkel komt en je je steeds beter voelt, makkelijker beweegt en gezonder wordt naarmate je afvalt ; dat motiveert flink om door te gaan. En poetsen bij een gehandicapte vriendin is zo ongeveer de meest overtuigende manier om doordrongen te raken van het belang van zelfredzaamheid, zolang je daar nog enige invloed op kunt uitoefenen. Dus misschien is zelfs daar nog wel een stukje "eigenbelang" bij.