Wat houd eigen risico bij een reisverzekering in?

Ik heb schade aan mijn koffer toeen ik op Schiphol aankwam, en ben meteen naar z'n bureau op Schiphol gegaan om mijn schade te laten controleren.
Die heeft een bewijs opgesteld op een brief die ik naar mijn verzekering moet sturen.
Mijn koffer was 39€ en ik zie op mijn verzekering staan 50€ eigen risico.
Hou dit in dat ik geen geld krijg voor mijn koffer omdat er staat eigen risico 50€ en aangezien mijn koffer 39€ was ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Utrecht
8 jaar geleden
Klopt!
De eerste €50 schade mag je zelf betalen. Pas bij hogere schade gaat de reisverzekering uitkeren.
Daarnaast is enig slijtage/schade inherent aan vliegreizen; er wordt redelijk ruw met bagage omgegaan. Van een koffer van €39 kan je niet erg veel slijtvastheid verwachten.
En nog erger: de koffer kostte nieuw €39, maar dat was hij niet meer waard op moment van beschadiging. Dus zelfs zonder eigen risico had je maar een fractie van de vervangingswaarde gekregen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je vraagt naar eigen risico van je reisverzekering en het antwoord op die vraag is correct beantwoord. Je kunt deze schade bij Schiphol zelf claimen aangezien de luchtvaartmaatschappij het veroorzaakt heeft. Je stelt ze dan aanrakelijk. Meestal wordt dat vergoed als je meteen naar het kantoor bent gegaan en een PIR formulier hebt ingevuld. Mij is dat bij beschadiging ook succesvol gelukt voor zo'n bedrag. Kijk hiervoor op de website van de vervoerder. Als je een pakketreis hebt geboekt, is het iets, lastiger, zie in de link wat je kunt doen. Bronnen:
- https://www.consuwijzer.nl/vakantie-vrije-tijd/vliegreizen/mijn-bagage-te-laat-kapot-kwijt-wat-moet-ik-doen
- https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/baggage/delayed_baggage/index.htm

Antwoorden (1)

Helaas, dat klopt.
Als de schade € 200,- was geweest, had je € 150,- teruggekregen. Maar nu helaas niets.

Toegevoegd na 3 minuten:
"Net als bij veel andere schadeverzekeringen, krijg je bij een reisverzekering te maken met een eigen risico. Het eigen risico wil zeggen: het bedrag tot welke je schade zelf moet betalen.
Reisverzekeraars hanteren vaak eigen risico bij de dekking voor de bagage. Dit eigen risico is meestal een bedrag tussen de 50 en 100 euro per schadegebeurtenis.
Het is belangrijk goed te kijken hoe hoog het eigen risico is als je een reisverzekering gaat afsluiten. Als de waarde van de bagage die je verwacht mee te nemen op vakantie namelijk lager is dan het eigen risico dat de verzekeraar hanteert, krijg je dus niets vergoed als er iets met je bagage gebeurt."
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn wiel was er af en daardoor zat er ook nog eens een groot gat in en aan de balie van schiphol gingen ze kijken of hun eën andere koffer hadden van zelfde maat en kwalietijd . Heelaas hadden ze een kleinere koffer en niet van hard materiaall zoals ik had dezeiss van de Hema. En omdat het bijna onmogelijk was om er mee te lopen en ik moest mee slepen vroegen ze of ik er mee accoord ging om een kleine koffer te nemen en slechtere kwaliteit. Ik zei dat ik dat niet wou omdat daar nooit alles in zou passen en die koffer geen hard materiaal is. Maar ja helaas krijg ik dus geen geld terug begrijp ik.