Kan ik mijn studentenkamer verzekeren terwijl ik op een ander adres ingeschreven sta?

Ik kan een kamer krijgen in een studentenhuis, waar ik niet officieel ingeschreven kan worden. Kan me wel ergens anders inschrijven, maar wil mijn inboedel wel verzekerd hebben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
je kan niet ingeschreven worden? hoezo niet? je gaat in de problemen komen als er ooit iets is, zoals brand

Het beste antwoord

Er zijn verzekeringen waarbij een inboedel die tijdelijk op een ander adres staat standaard tot een bepaald bedrag verzekerd is. (Zie ASR, tot 3 maanden verzekerd, tot 7500.-). Bij bijv. de inboedelverzekering van ABN-AMRO staat: 'is uw inboedel in een andere woning waar iemand woont? Dan is alle schade verzekerd die staat bij Schade aan inboedel in de woning. Maar let op: is de inboedel er langer dan zes maanden achter elkaar? Dan is uw inboedel na zes maanden niet meer verzekerd."

Twee willekeurige voorbeelden waarbij het gaat om 'tijdelijke situaties'.

Uitgangspunt is echter de normale situatie: de inboedel is verzekerd op het adres waar je woont en op dat adres wordt de inboedelverzekering afgesloten. Dus het antwoord in het algemeen: nee, dat gaat niet.

(Het is me onduidelijk waarom je niet officieel ingeschreven zou kunnen worden in een studentenhuis).
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij is het inderdaad maar tot een bepaalde tijd verzekerd, omdat verzekeringsmaatschappijen er nu eenmaal vanuit gaan dat je woont op het adres waar je ingeschreven staat.

Maar dat geld voor meerdere instanties hoor! Bij de meeste studentenhuizen kan je je gewoon laten inschrijven. Op het moment dat er wordt gezegd dat dit niet mogelijk is, moet je eigenlijk al bij jezelf gaan afvragen of het wel een betrouwbare plek om te wonen is.

Je betaald namelijk vaak per ingeschreven lid van de woning voor bijv. gemeentebelasting of waterbelasting. Als jij je daar niet kan inschrijven betekent dat dan waarschijnlijk dat hun minder personen hebben opgegeven als inwonend.