Schadeformulier niet opgestuurd, niet verzekerd. Mag dit volgens de wet?

Een vriend van me heeft vorig jaar een autoongeluk gehad, auto stond op naam van zijn vader verzekerd. Netjes de schadeformulier ingevuld, etc. Helaas is hij de schadeformulier kwijtgeraakt. De tegenpartij heeft schade gemeld en terecht ook uitgekeerd gekregen. Nu ontvangt hij opeens een brief van de verzekering met het bedrag en willen zij dat op hem verhalen.

De auto was verzekerd bij AEGON. Voorwaarden: http://www.aegon.nl/multimedia/particulier/voorwaarden-auto-online.pdf

Mogen ze, volgens de wet, het schadebedrag op verhalen op de verzekerde? Alles is altijd netjes betaald. Hij heeft AEGON ook toentertijd gemeld dat hij zijn schadeformulier kwijt is. Een kopie van de tegenpartij verkrijgen was ook geen optie omdat hij geen contactgegevens van de tegenpartij had (stond op de verloren schadeformulier).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Nee dat mag niet, als de auto verzekerd was en de bestuurder gewoon bevoegd was om met die auto te rijden en niet bezopen was op iets dergelijks dan moet de verzekering gewoon betalen en niks niet kosten verhalen op bestuurder.

Antwoorden (1)

Vaag verhaal, van beide kanten

Verzekeraar hoeft de voorzijde van het europees schadeformulier niet per sé ook van de eigen verzekerde zelf te krijgen, als het goed is hebben verzekerde en tegenpartij beiden een identiek exemplaar getekend, en krijgt de verzekeraar dit van de verzekeraar van de tegenpartij bij de aansprakelijkstelling.
Hooguit dat aan verzekerde gevraagd wordt om een verificatie (opnieuw tekenen voor gezien en akkoord) van een kopie van de tegenpartij

Verzekerde hoeft alleen maar een achterzijde in te vullen en te tekenen. Daarvoor heb je geen adresgegeven van de tegenpartij nodig , en zo'n achterzijde is via Google binnen 10 seconden op internet te vinden. Dat het schadeformulier kwijt was is dus geen enkele reden om niet alsnog zo'n achterzijde in te vullen met de eigen weergave van de toedracht

Verzekeraar zal de eigen verzekerde herhaaldelijk (en schriftelijk) hebben verzocht om dit formulier. Vooral ook om de aansprakelijkheid definitief te kunnen vaststellen.

Mocht een verzekerde op geen enkel verzoek reageren en de achterzijde niet toesturen, dan kan een verzekeraar de dekking afwijzen op grond van het schenden van de rechten van de verzekeraar. In dat geval kan de aan tegenpartij uitgekeerde schade ook op de verzekerde worden verhaald.

Vaag dus dat verzekerde geen schadeformulier heeft ingevuld. 10 minuten werk.

Mocht blijken dat verzekeraar herhaaldelijk schriftelijk om een ingevuld formulier heeft verzocht en ook daarbij duidelijk heeft aangegeven dat een duplicaat ingevuld kon worden, dan staat verzekeraar sterk, en mag de schade - ook van een rechter - mogelijk verhaald worden op tegenpartij

Of dat ook redelijk is, en recht doet aan de situatie, is nog maar de vraag. Het lijkt me dat verzekeraar dit misverstand met één telefoontje met tekst en uitleg had kunnen oplossen.