wat is een normale waardedaling bij het afkopen van een uitvaartverzekering?

ik heb 2 uitvaartpolissen. de ene verzekerd bedrag 500 gulden. 10 jaar lang 18,55 gulden per jaar betaald. de tweede verzekerd bedrag 1000 gulden, 30 jaar lang 13,20 gulden per jaar betaald.
de afkoopwaarde van de eerste is 42 euro en van de tweede 305 euro.

ik vind dat een behoorlijk verschil, zeker omdat de eerste een in verhouding heel veel lager bedrag uitkeert dan de tweede.
zijn hier regels voor?

Toegevoegd na 31 minuten:
de eerste is afgesloten in 1956, de tweede in 1966

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
ronron1212
9 jaar geleden
Dat hangt af van hoe lang de polissen lopen. Als je 10 jaar hebt betaald tot vorige maand heb je bij lange na nog niet eens de waarde betaald bij uitkering dus overlijden en bij de tweede ook nog lang niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik het goed begrijp zijn beide verzekeringen al lang afgelopen en hebben deze al uitgekeerd of kunnen uitkeren wanneer jij dat wil.
Helaas is het afkopen van dit soort verzekeringen amper de moeite waard, je krijgt bijna niks terug.

Het beste antwoord

Er is geen "normale" waardedaling. Iedere verzekeraar berekent op eigen wijze de afkoopwaarde. In de basis is dat ( periodieke inleg + rendement ) - kosten

Een premie inleg die tot 30 jaar rendeert levert een veelvoud op van een premie die max 10 jaar rendeert. Bij een gemiddeld rendement van 3% ( voor aftrek kosten) is het verschil tussen 10 jaar of 30 jaar rendement meer dan 400%. Door afwijkingen in kosten kan dit verschil met gemak oplopen tot de huidige factor 700%.