Mag een awbz indicatie die al afgegeven is, halverwege weer ingetrokken worden of aangepast?

Toegevoegd na 1 uur:
als deze al is afgegeven en geldig is tot 2016 kunnen ze deze dan nu als nog verkorten of alsnog minder uren gaan geven terwijl deze al een hele tijd loopt en nog zou doorlopen t/m 2016

Toegevoegd na 1 uur:
als deze al is afgegeven en geldig is tot 2016 kunnen ze deze dan nu als nog verkorten of alsnog minder uren gaan geven terwijl deze al een hele tijd loopt en nog zou doorlopen t/m 2016

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Vanwege de overvoer van AWBZ naar WMO per 01-01-2015 (in naam "decentralisatie", in de praktijk een ordinaire bezuiniging) wordt vrijwel iedereen met bestaande AWBZ rechten tot 01-01-2016 in 2014 herbeoordeeld. Gemeentes doen en willen dit omdat ze anders in de WMO vanaf 2015 zelf voor de kosten van deze uitlopende AWBZ rechten opdraaien.

Herbeoordelen mag, daarvoor is de Wet in 2008-2009 speciaal voor aangepast, in aanloop naar de WMO (waarvan de invoer uiteindelijk is uitgesteld naar 2015)
Maar de manier waarop het nu gebeurt rammelt nogal: er is veel te weinig tijd om iedereen op een goede eerlijke manier te herindiceren.

Vanuit gemeentes is daarom al geopperd om de overgang naar de WMO weer een jaar uit te stellen tot 2016