Kan je Kurzeil vergoed of gedeeltelijk vergoed krijgen?

Software kost namelijk rond de 300 euro. Ik heb mij vroeger niet op
Dyslectie laten testen, ik denk ook niet dat ik dit heel erg heb, maar ik heb wel andere dingen die de oorzaak zouden kunnen zijn waardoor ik behoorlijk traag lees.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Niet zonder dat aangetoond is dat jij Kurzweil nodig hebt vanwege dyslexie of een andere leesmoeilijkheid. De mogelijkheden verschillen per zorgverzekeraar en per polis. Je kunt hier het beste naar informeren bij jouw zorgverzekeraar.

Een aanvraag bij de zorgverzekeraar moet altijd vooraf schriftelijk worden ingediend, inclusief een onderzoeksverslag van een deskundige en een verklaring dat het hulpmiddel nodig is om te kunnen functioneren.
10 jaar geleden
Ik denk niet dat je ouders via de ziektekostenverzekeraar in aanmerking komen voor een vergoeding. Daarvoor is je dyslexie als ik het goed begrijp niet ernstig genoeg.

In bron 2 een link met informatie of de Kurzweil (daisy) speler in aanmerking zou kunnen komen voor vergoeding. De informatie geeft een stappenplan weer, waardoor je al aardig kan inschatten of je in aanmerking komt voor vergoeding. Zie verder de informatie van Amadea hierboven.

--------------------------------------------------

Er is misschien een andere mogelijkheid om de Kurzweilspeler gedeeltelijk 'vergoed' te krijgen. Dat is via belastingaftrek. Om in aanmerking te komen voor deze aftrekpost moeten de ziektekosten boven de drempel uitkomen (drempel is 1,65% tot een inkomen van circa € 40.000; boven € 40.000 geldt een (veel) hoger percentage) De Kurzweil speler is goed voor € 420 aftrek. Tenminste als je ouders maximaal € 33.555 verzamelinkomen hebben (300 x 1,4 wordt gerekend) Die €420 is bij een gezamelijk inkomen van een kleine € 30.000 al bijna voldoende om de drempel ziektekosten te halen.

Is dit hulpmiddel aftrekbaar:
In februari 2008 heeft de staatssecretaris van Financiën besloten dat de aanschaf van Kurzweil volledig aftrekbaar is als buitengewone uitgave van specifieke zorgkosten (ziektekosten). De aanschaf van het voorleesprogramma Claroread is ook aftrekbaar. De belastingdienst heeft in mei 2008 bevestigd aan Opdidakt Supplies, leverancier van ondersteunende apparatuur en software bij dyslexie, dat dit hulpmiddel aftrekbaar is. (zie bron 1)
Let op: De kosten voor de gebruikte elektriciteit of batterijen zijn ook als hulpmiddel aftrekbaar.

N.B: De link in bron 1 is inmiddels niet meer actueel. Wel op het punt van de aftrekbaarheid, maar niet op het punt dat de aftrekpost specifieke zorgkosten geschrapt zou zijn. Dat was eerst wel de bedoeling, maar door het herfstakkoord 2013 is het schrappen van de ziektekostenaftrek niet doorgegaan.