Zorgverzekering afsluiten met studentkorting, maar per febuari of maart student-af. Wat gebeurd er dan?

Hallo allemaal,

Ik ben, zoals zoveel nederlanders, aan het kijken naar een betere zorgverzekering. Ik heb 2 hele goede opties gevonden, maar ik zit ergens mee.

1. Ik kan bij een zorgverzekering studentenkorting krijgen, maar ik ben per februari of maart, student-af. Wat gebeurd er dan met de korting?
2. Ik kan via mijn bijbaan collectiviteitskorting krijgen, maar ivm afstuderen zal ik ook op zoek gaan naar een 'echte' baan. Stel dat ik deze vind en mijn bijbaan opzeg. Wat gebeurd er dan met de zorgverzekering en collectiviteitskorting.

Ik hoop dat 1 van jullie hier het antwoord op weet!

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes

Toegevoegd na 39 minuten:
ps. Ik zou natuurlijk ook zolang mogelijk mijn bijbaan kunnen aanhouden. Het is een bijbaan in de zorg. Daarbij zit ik in een poule, dus als je nergens op reageert, heb je ook geen uren (voor als ik wel een andere baan zou krijgen). Daarbij zal ik er wel zolang werken totdat ik een 'echte' baan heb gevonden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Wat betreft die studentenkorting kan het verschillen per verzekeraar, maar ik heb dit ooit uitgezocht voor een vriendin en bij haar verzekeraar was het zo dat je tot het einde van het laatste jaar waarin je staat ingeschreven als student, recht behield op die korting. In dit geval zou voor jou dan gelden dat je het hele volgende jaar die korting houdt, en vanaf 2015 meer moet betalen of weer overstappen. Maar vraag dit asjeblieft na bij de verzekering van je keuze en ga niet op één ervaring af, ik weet niet of dit bij elke verzekering geldt en zelfs niet of dit nog altijd geldt bij die verzekering waar ik destijds naar keek.

Voor de collectiviteitskorting via de werkgever geldt dat je deze verliest als je niet meer bij die werkgever werkt. Maar vaak is het ook mogelijk om op een andere manier collectiviteitskorting te krijgen, en je kunt ook het geluk hebben dat je nieuwe werkgever eenzelfde korting aanbiedt. Meestal zal echter je premie dan hoger worden, terwijl je wél verplicht bent om je verzekering tot het einde van het jaar aan te houden.

Kijk bijvoorbeeld bij:
http://www.zilverenkruis.nl/consumenten/contact/faq/zorgverzekeringen/Pages/van-collectieve-verzekering-naar-andere-baan.aspx

Toegevoegd na 5 minuten:
Of:
http://www.onvz.nl/zorg.htm?id=faq-collectiviteit

En een discussie over het feit dat je dus bij verlies van je baan of overstappen naar een andere baan ineens een hogere premie kunt krijgen zonder dat je mag overstappen:

http://kassa.vara.nl/tips/tips-detail/tipdetail/af-van-je-werkgever-maar-niet-af-van-je-zorgverzekering/

Overigens: je verzekering blijft wel gewoon lopen. Dat is natuurlijk het belangrijkst, je bent niet ineens onverzekerd als je via je werkgever collectief verzekerd was en daar nu niet meer werkt. Maar omdat je dan verplicht bent de verzekering individueel voort te zetten, zal je premie omhoog gaan.

Misschien is het handig om dan even te kijken wat het zou kosten als je individueel verzekerd zou zijn bij de verzekeraar waarbij je collectiviteitskorting kunt krijgen bij je huidige werkgever (als dat veel hoger is dan een vergelijkbaar pakket bij een andere verzekeraar, is dat anders dan wanneer het ook zonder die korting een heel redelijke premie is) en om - nu je al weer dat je ander werk gaat zoeken - ook te kijken naar mogelijkheden om collectiviteitskorting te krijgen buiten je werkgever om. Die mogelijkheden zijn er namelijk ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Lies, duidelijk! Ik ga het navragen bij de verzekeraar.

Andere antwoorden (1)

Je kunt maar 1 keer per jaar wisselen van zorgverzekering, dus ook je studentenverzekering blijft geldig tot het eind van het jaar. Je zou in dit geval je verzekering op moeten zeggen voor 1 januari 2015 en een andere verzekering of een ander pakket kiezen.
Wie ontslagen wordt, of ontslag neemt, is zich vaak niet bewust van de consequenties die dat meebrengt op het gebied van verzekeren. Toch zijn die er wel. Bij ontslag vervallen bepaalde werknemersverzekeringen. Maar ook de ziektekostenverzekering van iemand die ontslagen is/neemt, loopt maar tot het einde van het kalenderjaar.
Werknemersverzekeringen die stoppen bij ontslag
Bij het verbreken of het aflopen van een arbeidscontract is het ook einde verhaal voor de werknemersverzekeringen. Daaronder vallen:
Ziektekostenverzekering
Arbeidsongeschiktheidsverzekering
Nabestaandenpensioen

Ziektekostenverzekering
Iemand die ontslagen is heeft wat betreft de ziektekostenverzekering nog redelijk veel geluk. De basisverzekering loopt namelijk door tot het einde van het kalenderjaar. Als die verzekering vervolgens niet wordt opgezegd, loopt hij het volgende jaar ook gewoon door. Maar er moet dan wel veel meer voor worden betaald, want de collectiviteitskorting die geldt als iemand bij een bedrijf werkt vervalt dan. Die korting is afhankelijk van de grootte van een bedrijf, maar kan wel oplopen tot 10 procent van de premie. Iemand die ontslagen is, doet er goed aan om te kijken wat nog (financieel) haalbaar is. De overstap naar een goedkopere verzekeraar is namelijk wel mogelijk. Alleen geldt daar bij aanvullende verzekeringen wel dat er een gezondheidsverklaring moet worden afgegeven. Iemand die goed gezond is, zal geen problemen ondervinden, maar iemand met ziekten of aandoeningen wordt vaak niet bij een andere verzekeraar geaccepteerd. Of er is wel acceptatie, maar dan tegen een veel hogere premie. Voor een basisverzekering geldt voor alle maatschappijen wel een acceptatieplicht. Iemand die zich dus alleen voor de basisverzekering wil laten verzekeren, kan overal terecht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Ik denk zelf dat het hoogst waarschijnlijk is dat ik wel ontslag neem bij die bijbaan. Dus dan kan ik die optie sowieso afstrepen. Ik zal bij desbetreffende verzekeraar navragen of dit ook zo gaat met studentenkorting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Succes met het uitzoeken.