zorgpremies gaan omlaag. word zorgtoeslag ook minder?

goeie dag ik zou graag willen weten als de verlaagde zorgpremies van volgend jaar effect hebben op het zorgtoeslag?
is het dan dat we minder zorgtoeslag krijgen of juist meer, of kan het zijn dat het het zelfde blijft.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

De zorgtoeslag gaat volgend jaar omlaag, al geloof ik niet dat dat veel te maken heeft met de premies. Hoewel lagere premies al wel verwacht werden, kan de overheid daar uiteindelijk niets aan afdwingen. Het beleid voor wat betreft de toeslagen zal dus wel wat rekening houden met verwachte premies maar staat er in principe los van. De huurtoeslag is immers ook verlaagd terwijl de huren fors gestegen zijn, wat dat betreft heb ik het idee dat de lagere zorgpremie in combinatie met de lagere toeslag meer geluk dan wijsheid is.

Je kunt nu al een proefberekening maken voor 2014: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/ (schrik niet!)

Toegevoegd na 8 uur:
De huurtoeslag gaat trouwens wat omhoog volgend jaar. (Ik was zélf geschrokken, meteen ook voor huurtoeslag proefberekening gemaakt.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Er is wel een link met de premies Lies12. Zie hieronder.
De zorgtoeslag gaat in 2014 omlaag. Dit is afhankelijk van je inkomen en je vermogen. Dit is dus niet gerelateerd aan je premie voor je zorgverzekering.
In de bijgevoegde link zie je en kun je berekenen wat het voor jou zou kunnen betekenen.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/zorgtoeslag/zorgtoeslag_nieuw_in_2014
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Wel gerelateerd TegenKinnig. Zie mijn antwoord hieronder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fisbel: Het is gerelateerd aan een standaardpremie zoals jij beschrijft. maar niet aan de hoogte van de premie die je betaalt. Je bent toch vrij om te kiezen bij welke zorgverzekeraar en tegen welk tarief (met hoog of laag eigen risico) je zorg inkoopt? Zo had ik het begrepen. M.v.g. TX
De grondslag voor de zorgtoeslag is gekoppeld aan de standaardpremie die door de minister uiterlijk 15 dagen voor het berekeningsjaar wordt vastgesteld. Die standaardpremie kan van jaar tot jaar fluctueren. Voor 2014 is de standaardpremie lager vastgesteld dan in 2013. Hoe de stundaardpremie precies wordt berekend staat in artikel 4 van de Wet op de Zorgtoeslag. Zie link hieronder.

De zorgtoeslag 2014 zal dus o.a. door de lagere standaardpremie lager zijn dan in 2013. Faar komen nog bezuinigingen bovenop, met name voor de modale inkomens. Bij een toetsingsinkomen (verzamelinkomen Box 1 2 3) van meer dan € 27.482 is er geen recht meer op zorgtoeslag (was €30.939) Voor toeslagpartners is het maximum inkomen 2014 € 37.145 (was € 42.438)

Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat de maximum zorgtoeslag 2014 voor een inkkomen tot (gezamenlijk) ruim € 19000 voor een alleenstaande verminderd wordt van € 88 per maand naar € 72 per maand. Voor zorgtoeslagpartners is de daling ook navenant.

Toegevoegd na 3 uur:
Artikel 3 in officiële bekendmakingen (nog steeds van kracht) verwoordt de standaardpremie als volgt:
De standaardpremie voor een zorgverzekering wordt bij ministeriële regeling vastgesteld. De hoogte van de standaardpremie is het gemiddelde van de nominale premies die de verzekerden naar verwachting over het desbetreffende jaar, «berekeningsjaar» genoemd, voor de zorgverzekering moeten betalen- zie de link in de bron,.