Wat is het verschil tussen een pensioenfonds en een pensioenverzekering?

Ik krijg zo een vast contract bij mijn werkgever en ik krijg de mogelijkheid om te kiezen tussen een pensioenfonds of een pensioen verzekering. Met een pensioen verzekering ga ik er zo wel netto op vooruit en mijn baas ook. maar ga ik er ook op vooruit als ik later met pensioen ga? Wat hadden jullie gekozen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (1)

Pensioenfonds
Een pensioenfonds moet zorgen dat het een voldoende hoge dekkingsgraad heeft. De dekkingsgraad is gelijk aan de waarde van de beleggingen van het fonds gedeeld door de huidige waarde van de uitkeringen die het fonds in de toekomst moet gaan doen. Als je over tien jaar een uitkering van 1000 euro krijgt, dan hoeft het fonds daar nu maar bijvoorbeeld 900 euro voor te hebben. Door het rendement op de beleggingen zal dit bedrag immers nog stijgen in de komende tien jaar. De huidige waarde van de toekomstige uitkeringen zal dus lager zijn dan simpelweg de som van alle toekomstige uitkeringen. De dekkingsgraad geeft aan of er nu voldoende geld is om al in de toekomst aan de verplichtingen te kunnen voldoen.
De dekkingsgraad van het pensioenfonds moet aan bepaalde eisen voldoen. Is de dekkingsgraad te laag, dan worden de pensioenen niet gecorrigeerd voor de inflatie. In extremere gevallen kan het zelfs voorkomen dat de pensioenen verlaagd worden. Je bent er dus niet zeker van dat het pensioen dat je nu krijgt, later nog zo hoog is.

Pensioenverzekering
Voor pensioenverzekeraars gelden andere regels. Zij mogen de pensioenen niet verlagen. Wel mogen zij ervoor kiezen geen inflatiecorrectie toe te passen. Je pensioen neemt dan niet toe met de inflatie, maar het neemt ook niet af. Pensioenverzekeraars moeten dus de uitkeringen garanderen.

Waarom kiest dan niet iedereen voor een pensioenverzekering?
Omdat verzekeraars de hoogte van de pensioenen moeten garanderen, lopen ze een groter risico als de beleggingsopbrengsten tegenvallen. Daarom moeten ze extra kapitaal aanhouden. Dat kost geld. Een lager risico kan zo voor de consument tot een hogere premie leiden. Daar staat dan weer tegenover dat pensioenverzekeraars door hun omvang efficiënter kunnen werken, waardoor ze juist weer een lagere premie kunnen vragen.
Daarnaast is het zo dat een werknemer soms geen keuze heeft. Hij (of zij) moet meedoen met de regeling die de werkgever heeft getroffen. Zelfs de werkgever kan niet vrij kiezen waar hij de pensioenregeling voor zijn werknemers onderbrengt. Als de onderneming bijvoorbeeld behoort tot een bedrijfstak die een bedrijfstakpensioenfonds heeft, dan is het bedrijf verplicht zich daarbij aan te sluiten. Het is overigens onder voorwaarden wel mogelijk dat een bedrijf toestemming krijgt om niet mee te doen.
SimonV