Wat voor autoverzekering moet ik nemen en waarom?

Ik ga een andere auto kopen en moet dus een verzekering afsluiten.
Ik heb nu WA-casco, omdat mijn vader dat indertijd het beste vond, maar ik weet niet meer waarom hij dat vond
.
Wie kan mij adviseren, en waarom moet ik juist dat kiezen?

PS. Ik rij al 20 jaar schadevrij, weet niet of dat uitmaakt?

Toegevoegd na 19 uur:
Behalve de premie: Waar moet ik nog meer op letten? Hoe belangrijk is de dekking? Heeft iemand daar ervaring mee?

Toegevoegd na 19 uur:
bijvoorbeeld als iemand letsel oploopt door, of in mijn auto?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn redenering: Wat kost mij de auto en wat kan ik zelf financieel verdragen. Stel dat u een wagentje van € 500,-- koopt (oud ding maar wel met een jaartje APK) dan bent u natuurlijk een prachtige sponsor voor de verzekeraars als u deze WA-casco verzekert omdat de premie al snel meer bedraagt dan het karretje waard is. Een gewone WA is dan een prima oplossing. Bij een aanrijding moet u dan uw eigen schade betalen maar die is nooit meer dan € 500,-- (de aanschafprijs van de auto). Anders wordt het wanneer u lang gespaard heeft voor een veel duurdere auto en u zo geen geld hebt om een andere weer te kopen of u dat risico niet wil nemen. Tegen de wettelijk aansprakelijkheid bent u verplicht zich te verzekeren met een WA verzekering. Het casco gedeelte bij een WA-casco verzekering gaat alleen over uw eigen schade. Dat u 20 jaar schadevrij rijdt is wel een indicatie voor uw verkeersgedrag maar is geen garantie dat u nooit de schuldige zal zijn bij een aanrijding. Er zijn talloze verhalen van mensen die al heel lang schadevrij rijden en daarom de verzekering laten overzetten van WA-casco naar WA en prompt de auto een sloot of tegen een boom zetten. Verder is het zo dat u met 20 schadevrije jaren een leuk percentage aan premiekorting opgebouwd moet hebben. Een WA-Casco is dan uiteraard nog steeds duurder dan een kale WA maar het verschil is lang zo groot niet dan wanneer u een beginnend bestuurder zou zijn. Ik adviseer u daar goed rekening mee te houden bij uw beslissing. Voor letsel aan mensen IN uw auto bestaat de ongevallen-inzittendenverzekering. Die dingen kosten een paar tientjes per jaar en kunnen u veel ellende besparen als het toch eens mis mocht gaan. Ik zou er niet eens over prakkiseren zo'n verzekering achterwege te laten. Én er bestaat een verzekering waardoor u minder snel in korting achteruit gaat als u eens twee aanrijdingen binnen een jaar hebt. Ik weet niet hoe deze zo heet maar een verzekeringsagent of bank kan het u zo vertellen. Uiteraard is het van belang even bij een paar verschillende partijen na te vragen wat de verzekering moet kosten. Hier in het oosten van het land kun je het nog wel eens treffen bij de kleinere regionale verzekeraars. Als u met al uw andere verzekeringen al bij één maatschappij zit kunt u ook kijken of het al dan niet daar verzekeren van uw auto gevolgen heeft voor een eventuele pakketkorting. Succes met deze puzzel en veel plezier en veilige kilometers met uw nieuwe auto toegewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik zou even op internet neuzen en de verzekeringen vergelijken. Dan kan je zo zien met je schadevrije jaren waar je het goedkoopst uit bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WA is alleen voor de schade van andere. Je hebt dan ook aanvullende verzekeringen voor je eigen schade en/of diefstal. Het feit dat je al 20 jaar schadevrij rijd zorgt ervoor dat je premie veel lager word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan hoe oud de auto is die je aanschaft. Er word geadviseerd om auto's die 5 jaar en jonger zijn WA Uitgebreid Casco te verzekeren.
Voor auto's tussen 6 en 10 jaar oud WA Beperkt Casco. Voor auto's ouder dan 10 jaar meestal alleen WA.
Als je voor een WA Uitgebreid Casco verzekering kiest, dan ontvang je meestal de nieuwwaarde van je auto gedurende 3 jaar na de aanschaf, zonder afschrijving.Bij total loss kun je dan dezelfde of een gelijkwaardige auto kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van heel veel redenen af.
Als jij een spiksplinternieuwe auto gaat kopen, dan raad ik je de eerste jaren zeker WA-Casco (ook wel All Risk genoemd) aan.

Gaat het om een tweedehands, dan kan een WA-verzekering al voldoende zijn.

"Een WA-verzekering (wettelijke aansprakelijkheid) dekt de schade die u met uw auto veroorzaakt en waarvoor u aansprakelijk bent. Schade aan het motorrijtuig, aan uzelf of aan uw goederen vallen niet onder de WA-verzekering. Schade van andere inzittenden weer wel.

Een WA + Beperkt Casco-verzekering (ook bekend als WA-plusverzekering) dekt het aansprakelijkheidsrisico, en daarnaast onder andere de schade aan het motorrijtuig als gevolg van brand en blikseminslag, diefstal, joy riding, verduistering en inbraak.

Een WA + Volledig Casco-verzekering (allrisk-verzekering) vergoedt niet alleen de schade die u met uw voertuig bij anderen veroorzaakt heeft, maar ook de schade aan uw eigen auto of motor."

http://www.netpolis.nl/autoverzekering/soorten_autoverzekeringen.html

Hieronder een link die leidt naar een site waarop je een test kan doen om te kijken welke verzekering het beste op jouw situatie van toepassing is:

http://www.verzekeringssite.nl/autoverzekering/autoverzekering-dekking/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt aan de leeftijd van je auto. Een nieuwe auto wil je Casco / all-risk verzekeren, maar een ouwetje kan aan casco genoeg hebben. Mijn auto is 10 jaar oud en ik heb hem WA met mini casco verzekerd. Dus net iets meer dan alleen WA, maar niet volledig casco, want dat is ie niet waard.

Bij WA ben je alleen verzekerd voor de schade aan de auto van de andere partij, casco verzekert ook de schade aan je eigen auto.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergissing: "maar een ouwetje kan aan WA (dus niet casco) genoeg hebben."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In aanvulling op het m.i. goede antwoord van Annigje telt ook mee wat je zelf als eigen risico kunt en wilt dragen.
Daardoor wordt de periode dat je casco en WAplus wilt verzekeren beinvloed.
Als je redelijk wat reserve hebt, dan kun je premie besparen dus korter casco of korter WAplus en andersom. Het hangt dus ook af van je persoonlijke financiele omstandigheden en voorkeur.

Toegevoegd na 18 uur:
Je vult aan: bijvoorbeeld als iemand letsel oploopt door, of in mijn auto?
Als het jouw schuld is en je wettelijk ook aansprakelijk bent dan treedt je WA verzekering in werking.
Anders een ongevallen-inzittende verzekering afsluiten voor zowel letsel- als zaakschade.
Dat gaat niet altijd samen in een verzekering. Dus opletten.
Inzittendeverzekering staat los van hoe je de auto verzekert.