Kan je een verzekering stop zetten die 4 jaar geleden stilzwijgend is verlengd. Voor toen een periode van 5 jaar

14 jaar geleden heb ik een verzekering voor arbeids ongeschiktheid afgesloten. Deze is 2x stilzwijgend verlengd. De datum dat deze verzekering afloopt is nu december 2014! Echter wil ik nu al de verzekering afzeggen, is dit mogelijk! Aangezien de verzekering tegenwoordig niet meer een verzekering stilzwijgend mag verlengen toch?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het niet om een verzekering zou gaan heb je gelijk (abonnementen bijv op een tijdschrift of de sportschool) ook al is die vijf jaar voor de Wet van Dam ingegaan (andere antwoordgever heeft geen gelijk) want het gaat om het eerste contract. Als dat verlopen is en stilzwijgend verlengd heb je nog maar 1 maand opzegtermijn. Tenzij je zelf weer een nieuw contract hebt ondertekend (dus zelf actie ondernomen) want dan gaat de nieuwe termijn weer in.

Jij hebt het over een verzekering en de Wet van Dam heeft niets te maken met verzekeringen. Verzekeringen hebben hun eigen regels en wetten en de door jou bedoelde wet is dus hier niet van toepassing.

Maar: "- Stilzwijgend verlengen van contracten of abonnementen wordt verboden. Het betreft alle overeenkomst waarmee met regelmaat producten worden geleverd of diensten worden verricht. Verzekeringen vallen daar niet onder, maar de verzekeringsbranche heeft zelf inmiddels de stilzwijgende verlenging afgeschaft."

Er is dus kans dat het nog wel kan, je kunt het in ieder geval proberen met de bovenstaande tekst uit de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het verbod stilzwijgend verlengen is pas in 2011 ingegaan, dus na de tijd dat je nieuwe contract is in gegaan, dus je komt niet van je contract af tenzij je hem afkoopt , maar dan betaal je de resterende maanden die je tegoed had, dus dan kan je hem net zo goed houden, soms kan je hem al wel opzeggen maar dan gaat dat pas in 2014 in en dan mag ie niet verlengt worden, als hij toch verlengt is nadat het wettelijk is bepaald en dat is 1 december 2011, dan mag je hem per maand opzeggen.

Toegevoegd na 57 seconden:
Het is ook niet een verbod, ze mogen het nog steeds doen, alleen dan heb je het recht om hem per maand op te zeggen, dus verbod heb ik niet helemaal correct neer gezet