Wat kan er in het ergste geval gebeuren als je nooit je zorgverzekering betaald?

Omdat je geen inkomsten hebt en krijg telkens aanmaningen van het CJIB, ben nu 21 en heb het nooit betaald

Toegevoegd na 2 minuten:
Ben hier naast ook alcoholist en heb een heleboel schulden bij instanties als de DUO (schoolgeld+incasso) en justitiële boetes

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (6)

Dat er beslag wordt gelegd bij je.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Waar betaal je je drank van?
ronron1212
11 jaar geleden
Bij boetes kun je gewoon in de gevangenis worden gezet als dwang middel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waar betaal je je drank van dan?
stel je word ziek, wie moet er dan jou kosten betalen!!
ronron1212
11 jaar geleden
Dit schrijf je en justitiële boetes
Dan zul je de kosten zelf moeten betalen + een boete krijgen.

Toegevoegd na 8 minuten:
En die kosten zijn er nu misschien niet, maar iedereen kan een blindedarmontsteking, hartinfarct diabetes of een gebroken been krijgen.
En dan worden de kosten heel hoog
11 jaar geleden
Elke maand dat je niet betaald, komt er 30% bovenop je premie. Indien je meer dan 6 maanden niet hebt betaald, zal er beslag gelegd worden op inkomen en/of goederen.

Advies: ga werken aan je alcoholverslaving en neem contact op met schuldhulpverlening via gemeente, zodat je uiteindelijk op 1 of andere manier van je schulden afkomt!!!! Vanaf je 21e ben je zelf financieel verantwoordelijk....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een deurwaarder kan beslag leggen op je bezittingen, en zeker bij openstaande boetes kun je in het ergste geval een vervangende gevangenisstraf opgelegd krijgen als je die niet kunt betalen.

Maar voorkom asjeblieft dat "ergste geval". Woon je nog thuis? Je hebt immers geen inkomen, dus betaalt geen woonlasten, neem ik aan. Dat betekent dat je op straat leeft, of bij je ouders thuis woont, denk ik? Vraag dan je ouders om hulp. Ga naar de gemeente, maak een afspraak bij de sociale dienst en informeer naar de mogelijkheden van schuldhulpverlening. En ga naar je huisarts om daar te praten over mogelijkheden voor behandeling. Als je weer clean bent, en je hebt hulp bij het afbetalen van je schulden, kun je weer vooruit kijken: studie, werk, etcetera. Je bent veel te jong om dit op z'n beloop te laten, want je hebt nog een heel leven voor je. Hoe eerder je erbij bent, hoe sneller je weer écht kunt gaan leven.

Je hebt trouwens gewoon recht op medische behandeling, ook al heb je je verzekering nooit betaald. Er is een apart potje voor dit soort situaties. Ik wil hiermee uiteraard mensen niet aanmoedigen om hun verzekering maar niet te betalen, maar ik wil vooral jóu ermee aanmoedingen om hulp te gaan zoeken. Noodzakelijke medische hulp mag en zal jou niet worden geweigerd, dus laat je door die verzekeringskwestie niet tegenhouden. Je hebt hulp nodig, en als je eerst maar de eerste stap hebt gezet (naar je huisarts gaan) dan wordt vanzelf duidelijk hoe het precies geregeld moet worden met de verzekering en alle openstaande schulden. Een traject van schuldhulpverlening is niet leuk, en als een gewoon traject niet lukt, kom je uiteindelijk in de WSNP terecht (schuldsanering) en dat betekent dat je drie jaar lang rond moet komen van heel weinig geld (en dus écht geen geld hebt om drank te kopen) maar na drie jaar ben je daar vanaf en kun je met een schone lei beginnen. Datzelfde geldt voor het werken aan je verslaving: dat zal een tijdlang keihard werken zijn, maar uiteindelijk kun je weer verder. Ik zou niet graag met je ruilen, maar ik hoop wel écht dat je die eerste stappen gaat nemen en hulp zoekt. Zo doorgaan is uiteindelijk nog veel zwaarder, dus dat is gewoon geen optie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21 en dan alcoholist. snel die zorgverzekering betalen en naar de huisarts gaan om hulp te krijgen. 3 jaar lang je verzekering niet betalen en dan dit vragen. als ik het voor het zeggen had, had ik al zulke mensen als jou uitgesloten van de zorg ook voor de spoed. en als moeder zou ik de dood schamen. maakt me trouwens niet uit wat je hebt meegemaakt of zo... een trap onder je kont moest je hebben!!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan krijg je een loonbeslag (of beslag op je uitkering). Daaruit wordt eerst de zorgverzekering betaald en vervolgens de andere schuldeisers.

Jij krijgt een minimum om van te leven. Eventuele bezittingen (voor zover geen eerste levensbehoefte) worden verkocht en het geld gaat naar de schuldeisers.

Bovendien krijg je een forse aantekening bij het BKR wat inhoudt dat je de komende 10 jaar zeker moeite hebt met het afsluiten van leningen, telefoonabonnementen etc.