Wanneer mag een schade expertise bedrijf zich "onafhankelijk" noemen?

Een schade is bekeken door een "onafhankelijk" schade expertise bureau. Echter, het rapport is zo twijfelachtig dat wij ons afvragen of een bureau zich zomaar onafhankelijk mag noemen of dat het dan bijvoorbeeld certificaten moet kunnen overleggen.

Toegevoegd na 45 minuten:
Het gaat om materiele schade

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor letselschade bestaat een keurmerk. Maar als het alleen materiele schade is, denk ik dat er niets anders op zit dan een second opinion als je het er niet mee eens bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
J0ve, dank je voor je snelle reactie. Begrijp uit je antwoord dat er voor materiele schades (en dus het uitvoerende expertise bureau) geen 'keurmerk' is en dat iedereen zich in feite "onafhankelijk" mag noemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen expert in het onderwerp, vandaar dat ik in de reacties reageer, maar na een stukkie googlen kan ik alleen maar een keurmerk vinden voor letselschade experts.. Er is hier vast iemand die er meer van weet.

Het beste antwoord

Dat is geen beschermde naam. Zelfs de website independer wordt betaald door verzekeraars.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Independer is dan ook niet onafhankelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Independer is tegenwoordig zelfs voor 77% van een verzekeraar, Achmea.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is voor mij een duidelijk antwoord. Het is een schimmig wereldje! Vriendelijk dank.

Andere antwoorden (2)

een bureau mag zich onafhankelijk noemen als hij geen banden heeft met verzekeraars. dit in tegenstelling van de experts die namens de maatschappij komen om de schade vast te stellen.
de expert die geen banden heeft met de maatschappij en dus onafhankelijk is maakt een rapport op verzoek van de maatschappij.
indien je als verzekerde niet akkoord bent met de bevindingen van de expert is in nagenoeg alle polisvoorwaarden opgenomen dat je het recht hebt om contra expertise uit te laten voeren. dit houdt in dat je zelf ook een expert mag benoemen om de schade vast te laten stellen.
in de meeste gevallen vergoed de maatschappij ook de kosten van deze 2e expert - tot maximaal de kosten van de 1e expert..

lees hier de voorwaarden van je verzekering op na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk bureau mag zich onafhankelijk noemen, zelfs als het eigendom is van een verzekeringmaatschappij.