Worden steunzolen vergoed door de verzekeraar?

In november had ik last van mijn enkels, ik ging met mijn klachten naar de dokter en deze verwees mij door naar een voetspecialist.

Daar aangekomen vertelden zij me dat ik steunzolen zou moeten krijgen, dus na een sessie lopen en het aanmeten van mijn voeten kreeg ik een paar steunzolen 2 weken erna.

Rekening heb ik opgestuurd naar mijn verzekeraar (National Academic), maar deze weigert de kosten te vergoeden omdat de kosten op de rekening slechts de kosten voor de steunzolen zelf zijn, en niet de kosten van de behandeling zelf.

Dus ik heb de voetspecialist opgebeld maar deze weigert op zijn beurt weer om een gespecificeerde rekening te maken waarbij de behandeling en de kosten van de steunzool zelf zijn uiteengezet.

Dus ik heb geen flauw idee wat ik nu moet doen, ze willen beide niets doen, en ik zit met een dikke rekening waarvan ik van het begin had verwacht dat deze kosten gewoon vergoed zouden worden.

Dit staat trouwens in de voorwaarden van de verzekering die ik heb:

"Wij vergoeden de kosten van behandeling door een podotherapeut, podo-omnitherapeut, podoloog en
podo-orthesioloog. Tot de behandeling worden naast de consulten ook gerekend de kosten van het aanmeten, vervaardigen en afleveren van podotherapeutische zolen en orthesen"

Wat kan ik het beste doen? Of sta ik niet eens in mijn recht om de kosten vergoed te krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Weet niet of je in Nederland woont, maar hier in België hebben we om de 2 jaar recht op een paar terugbetaalde steunzolen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je staat zeker in je recht, als ik het zo lees. Ga ermee naar een rechtswinkel. Het zal wel een zaak voor de kantonrechter zijn, en dat kunnen zij wel voor je afhandelen.

Toegevoegd na 7 uur:
Het kantongerecht is een rechtbank, waar een rechter is die zaken behandelt, net zoals de rijdende rechter van de NCRV het doet (trouwens zelf ook kantonrechter). Het zijn zg kleinere zaken, bv. kleine diefstallen, burenruzies, en financiele aanspraken tot ong 5000 euro. Je kunt er zelf heen, maar het is toch nog wel een beetje ingewikkeld, dus hulp erbij van bv. een medewerker van een rechtswinkel kan je wel gebruiken denk ik. Ik veel grote plaatsen is een rechtswinkel waar rechtenstudenten mensen, gratis, helpen hun recht te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat? De karton rechter, of de kantoor rechter?
Steunzolen vallen niet onder de basisverzekering. Het zal dus afhangen van je aanvullende verzekering.

De vraag lijkt mij, of de 'voetspecialist' die je noemt, een Wij vergoeden de kosten van behandeling door een podotherapeut, podo-omnitherapeut, podoloog of
podo-orthesioloog is, en of jouw steunzolen vallen onder podotherapeutische zolen. Zo maakt een orthopedisch schoenmaker ook steunzolen, en maken veel mensen een verschil tussen therapeutische/corrigerende zolen, en steunzolen.

Als jouw behandelaar valt onder de genoemde behandelaars, en je zolen behoren tot de podotherapeutische zolen, dan sta je zeker in je recht. Je kunt er eerst nog eens over bellen, het kan soms een simpele vergissing zijn. Als het dat niet is, en de zorgverzekeraar blijft volhouden dat ze niet vergoeden, dan kun je bezwaar maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik niet, zoek anders uit wat precies het verschil is tussen beide. Wellicht heeft hij óók een van de andere titels. Vraag in elk geval wat precies de reden is dat de verzekering dit niet vergoedt. Ik vind het feit dat de rekening niet is uitgesplitst, geen echte reden. Laat ze maar schriftelijk stellen wat precies de reden is dat dit volgens hen niet onder de voorwaarden valt. Tenzij je inderdaad zelf tot de conclusie komt dat de door jou geconsulteerde therapeut niet onder de voorwaarden valt, dan ligt het natuurlijk anders. Vervelend is inderdaad dat je er snel vanuit gaat dat een behandeling vergoed wordt als de huisarts je doorverwijst. Hoewel het natuurlijk aan de verzekerde is om zijn eigen polisvoorwaarden te kennen, zou m.i. een huisarts bij iets dat niet onder het basispakket valt, best de patiënt er even op mogen wijzen dat dit mogelijk niet vergoed wordt, en dat hij dus even z'n polisvoorwaarden na moet zien.