Is de werkgever aansprakelijk voor schade aan prive kleding, opgelopen tijdens werktijd?

Is het redelijk dat je schade aan eigen kleding, claimt bij de werkgever? Bijvoorbeeld een gescheurde broek omdat je aan een buro bent blijven hangen, of een vlek omdat er toner van de kopieermachine op je kleding is gekomen?

13 jaar geleden
13.8K

Het beste antwoord

Eigen onvoorzichtigheid claimen bij de werkgever lijkt me niet behoorlijk.

Pas als er arbo technisch iets niet in orde is, scheuren kleding door uitstekende scherpe delen als spijkers, komt het vragen van een vergoeding in aanmerking.

Net als met die toner.... als die toner op de grond valt, breekt en veel poeder rond stuift (zeker indien dit kapot vallen door een ander in de buurt wordt veroorzaakt) zou je wel voor kunnen claimen. Maak je zelf het kopieer apparaat open om de toner te vervangen ipv de technische dienst te roepen dan lijkt het me een terecht antwoord van de werkgever als ie zegt: Je had je aan de voorschriften moeten houden en de onderhoudsdienst bellen.

Mijn antwoord: De werkgever is slechts verantwoordelijk voor een goede werkplek (arbo technisch) en alleen aansprakelijk voor schade als gevolg van falen hierin.

Daarnaast is de werkgever wettelijk aansprakelijk voor schade veroorzaakt door personeel aan ANDEREN...en slechts verhaalbaar op dat personeel indien opzet of grove nalatigheid in het spel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
best onderbouwde antwoord. Het is een lastige vraag omdat het antwoord van geval tot geval anders kan zijn. Dank.

Andere antwoorden (3)

Nee. Dat valt onder je eigen risico. Tenzij de werkgever een situatie heeft laten ontstaan waarmee je kleding meer risico loopt dan nodig is. Je kunt dan denken aan scherpe uitsteeksels aan voorwerpen die daar niet thuishoren. Het kan dan nalatig zijn van de werkgever om daar niets aan te doen.
13 jaar geleden
Nee, de werkgever is alleen verantwoordelijk voor die schade als het aantoonbaar zijn schuld is.

Niet als jij tegen een bureau aan loopt omdat je niet uit keek.
Wel als er een oude spijker uit dat bureau stak, en je niet op de hoogte bent gebracht van dat gevaar.

Niet als jij gaat lopen knoeien met toner.
Misschien weer wel als jij geen goede instructie hebt gehad hoe die toner te vervangen. Maar die instructie zit al in de verpakking, dus daar zul je ook niet ver mee komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
werkgever is heel erg vaak wel aansprakelijk, werkgeversaansprakelijkheid gaat heel erg ver en werknemer wordt zeer ruim beschermd. stel dat bijvoorbeeld je eigen auto schade oploopt omdat je een boodschap doet voor de baas en je zelf alleen wa-verzekerd bent, zelfs dan is de werkgever aansprakelijk te stellen. gaat te ver om hier een hele verhandeling over het aansprakelijkheidsrecht op te voeren