Speltherapie valt onder therapeutische zorg en wordt tot een aantal sessie geheel vergoed. In je polis kun je dit terugvinden. Het valt onder de basisverzekering, ik neem aan dat je die hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Speltherapie als onderdeel van een multidisciplinaire behandeling wordt vergoed vanuit de basisverzekering, afhankelijk van de situatie als revalidatiebehandeling of psychologische behandeling. Voor behandeling in de tweedelijns GGZ (geestelijke gezondheidszorg) gaat vanaf volgend jaar wel een extra eigen bijdrage gelden.

In de eerste lijn, dus wanneer het niet gegeven wordt als onderdeel van behandeling in een multidisciplinair team, wordt het niet vergoed vanuit de basisverzekering. Een speltherapeut kan namelijk geen BIG-registratie hebben, en voor vergoeding uit de basisverzekering moet er altijd een BIG-geregistreerd (hoofd)behandelaar zijn.

Er zijn wel verzekeraars die het als alternatieve therapie vergoeden vanuit de aanvullende verzekering. Dat zijn in elk geval CZ, UVIT, Goudse, Azivo, IZZ, FBTO, Menzis, Anderzorg, PMA, Agis, en Pro Life. Zorg & Zekerheid heeft een gedeeltelijke vergoeding onder psychologishe zorg voor speltherapie.

De situatie voor 2012 kan anders zijn, check dus de polisvoorwaarden per zorgverzekeraar voordat je besluit om op basis hiervan over te stappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euh, vanwaar de min? Ik had er nog bij kunnen vermelden dat de vergoeding die sommige aanvullende verzekeraars geven, alleen geldt als iemand lid is van de beroepsvereniging, maar daar geef je toch geen min voor hoop ik? En dat verzekeraars dit als 'alternatief' zien kan ik ook niet helpen, dat doen ze ook met vaktherapie (PMT, beeldende therapie, danstherapie en dramatherapie) en dat vind ik ook vreemd, maar het is nu eenmaal zo. Zijn er feiten die niet kloppen? Graag even uitleg dan, want dan ben ik blijkbaar niet juist geïnformeerd.
Hallo, ik las je vraag en kan deze beantwoorden vanuit de voorwaarden aanvullende modules van FBTO.

Speltherapie valt bij ons onder de module Alternatieve geneeswijzen. De therapeut moet lid zijn van de Nederlandse Vereniging voor Speltherapeuten (NVVS).

Wij vergoeden maximaal € 35,- per bezoekdatum. Je kan kiezen uit een maximale dekking van € 500 of € 750,- per kalenderjaar voor alle alternatieve behandelingen. Op onze site staat een lijst van beroepsverenigingen die wij vergoeden.

Voor meer informatie verwijs ik je graag naar www.fbto.nl

Hartelijke groet,

Laura
FBTO Webcare