Waarom wordt zorg door zorgmedewerkers zonder BIG-registratie niet vergoed uit de basisverzekering?

Of waarom is er destijds voor gekozen? Ik heb over beroepen zoals psycholoog, pedagoog, e.d.

9 maanden geleden
1.2K

Antwoorden (1)

1. Kwaliteitsborging: de BIG-registratie (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) is een registratie die aangeeft dat een zorgverlener voldoet aan de wettelijke opleidings- en bekwaamheidseisen. Het hebben van een BIG-registratie zorgt ervoor dat zorgmedewerkers over de juiste kennis en vaardigheden beschikken om veilige en kwalitatieve zorg te bieden. Het waarborgen van de kwaliteit van de zorg is van groot belang voor de gezondheid en veiligheid van patiënten.
2. Bescherming van patiënten: het BIG-register beschermt patiënten tegen ondeskundig handelen en onveilige zorg. Als zorgverleners zonder de juiste registratie zorg zouden verlenen die eigenlijk alleen bevoegd is voor BIG-geregistreerde professionals, kan dit risico's opleveren voor de patiëntveiligheid.
3. Verantwoordelijkheid van zorgverzekeraars: zorgverzekeraars hebben de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de zorg die wordt vergoed aan hun verzekerden van goede kwaliteit is. Het vergoeden van zorg verleend door niet-BIG-geregistreerde zorgmedewerkers kan in strijd zijn met deze verantwoordelijkheid, aangezien dit de kwaliteit en veiligheid van de zorg in gevaar kan brengen.
Voor de klinische richting GGZ (Geneeskundige Geestelijke Gezondheidszorg) is de BIG-registratie verplicht. Na de master is het gebruikelijk de BIG-registratieopleiding te volgen van 24 maanden.
Er zijn meer dan 5000 afgestudeerde psychologen werkloos of werken helaas op hbo-niveau zoals de POH GGZ bij de huisarts omdat ze geen BIG-registratie hebben.

Het niveau van veel psychologen is niet op peil, vertellen de drie belangrijkste beroepsverenigingen van psychologen in Trouw. Wie last heeft van mentale klachten en op zoek is naar een psycholoog, heeft een te grote kans om een psycholoog tegen te komen die niet voldoende bekwaam en opgeleid is. Daar waarschuwen de beroepsverenigingen ook voor.
Wat er mis gaat, is dat er te veel psychologen een relatief kort opleidingstraject hebben genoten aan de universiteit. Vroeger moesten professionals 5 à 6 jaar studeren, nu heeft een basispsycholoog zijn diploma al na drie jaar.
SimonV
9 maanden geleden