Wanneer wordt schade aan inboedel vergoed?

Ik was met een volle teil met water en schoonmaakmiddell aan het lopen van de keuken naar de badkamer. Dit had ik nodig voor iets. Echter struikelde ik over een pakketje dat op de grond lag. Ik woon in een heel kleine studio van 23m3 dus dat is nu eenmaal zo. De tijl met water viel toen precies op een tas die ik in de buurt had staan. Deze is toen helemaal doorweekt geraakt met water. Het punt is dat deze tas van leer was. Ik heb geprobeerd om de tas te laten drogen en het water zo veel mogelijk te verwijderen. De tas is echter opgedroogd en is de helemaal vervormd, gerimpeld. Hij lijkt hard te zijn geworden. Ik kan die tas niet meer goed krijgen en eigenlijk kan ik hem zo weg gooien.
Nu heb ik wel een inboedelverzekering bij Centraal beheer Achmea, maar ik vraag mij af of zo'n situatie daar wel onder valt.

3 maanden geleden
2.2K
TurfGraver
3 maanden geleden
Hangt van je polis af.
Schade die je zelf veroorzaakt doordat je zelf iets laat vallen of omstoot wordt behalve als je een allriskpolis hebt vaak niet vergoed.
Antoni
3 maanden geleden
@Anna1997, je verzekeringsmaatschappij kan jou hierover alles vertellen! Informeer dus bij je verzekeringsmaatschappij, zo raad ik je aan!
HeerVoldemort
3 maanden geleden
@Anna1997 Geen informatie over je verzekering, want daar heb je al antwoord op. Maar misschien wel een tip voor de tas. Ga er mee langs bij een schoenmaker, die kan het leer misschien nog wel goed krijgen.
HannekeJanssen
3 maanden geleden
Ik weet niets over jouw verzekering, maar nat leer weer goed krijgen: NIET drogen bij een warmtebron, zoals een verwarming. Stop er papier, in, zoals kranten - die absorberen het vocht. Herhaal een paar keer totdat de tas echt droog is. En vet het leer in als het droog is, met bijv. neutrale schoensmeer, maar (olijf- of zonnebloem-) olie werkt ook. Misschien komt het dan nog goed?

Antwoorden (1)

Schade die je zelf hebt veroorzaakt, ook al is dat per ongeluk, is alleen verzekerd als je all-risk bent verzekerd. Standaard geldt bij all-risk een eigen risico. Bij Centraal Beheer is dat eigen risico 100 euro. Mogelijk golden er eerder andere bedragen, dat staat in jouw polis. Het moet dus wel een hele kostbare tas zijn wil het zin hebben om die schade te claimen.
Toegevoegd op 19 januari 2024 21:59: bron
3 maanden geleden