Mijn moeder zegt dat als ik 18 ben, 116 euro per maand moet betalen aan mijn zorgverzekering. Kan dit wel?

Ik word over 2 maanden 18 en ik verdien 120 euro per maand.
Gaan er nog kosten af of moet ik echt 116 betalen? Dit ga ik nooit redden natuurlijk.

Toegevoegd na 10 minuten:
Heel raar, want een vriendin van mij moet 38 euro per maand betalen. Dat wil ik ook!

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik sport niet, ik rook niet. Ik krijg later een kantoorbaan!
Hoe is het dan mogelijk om 116 euro te betalen?

Toegevoegd na 1 uur:
Moet ik zelf zo'n verzekering samenstellen, of moet ik accepteren watvoor verzekering mijn ouders hebben?

En is er ook een persoon die mij daarbij kan helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De hoogte van het te betalen bedrag is afhankelijk van wat voor aanvullende verzekering je kiest. Een basis verzekering is verplicht die is rond de 100 euro, daarnaast kan je bij de belastingdienst zorg toeslag aanvragen, ong 70 euro per maand, zo komt jouw vriendin ook aan die 38 euro ( bedragen die ik noem zijn ' ongeveer'). In onderstaande link kan je zorgverzekeraars vergelijken. Tweede link kan je zorgtoeslag aanvragen.

Bronnen:
http://www.independer.nl/zorgverzekering/i...
http://www.toeslagen.nl/particulier/aanvragen/

I hate to be the bringer of bad news... dit is inderdaad de realiteit. Er zijn natuurlijk verschillen in de prijs per zorgverzekering (die weer opgevangen worden in een verschil in eigen risico of in uit te keren bedragen in het geval van een claim), maar er is niet zoiets als een kortingsregeling voor jong-volwassenen, helaas. Ik zie zelf ook een stuk van mijn inkomen als student in rook opgaan dankzij dit fijne stelsel. Sterkte :)

Dit moet je inderdaad betalen. Wel krijg je een zorgtoeslag terug maandelijks. Hierdoor heb je dus wel wat geld over in de maand. De hoogte van jou zorgverzekering is afhankelijk van een aantal dingen: - waar je verzekerd bent - welk pakket je hebt (basis of aanvullend) - je eigen risico Als je student bent dan heb je vanaf je 18e ook recht op studiefinanciering. Dit kan wellicht helpen om wat geld in de maand over te houden (en waarmee je andere verzekeringen en je school/boeken kunt betalen)

Je hebt recht op zorgtoeslag, waardoor dit bedrag een stuk omlaag gaat.

1. Vaak is het mogelijk een collectiviteitskorting te krijgen met maximaal tot 10% korting op basis- en/of aanvullende verzekering. 2. Jonge mensen nemen als ze goed gezond zijn vaak een eigen risico van maximaal € 500 per jaar. 3. Wees kritisch wat betreft de aanvullende verzekering. Een uitgebreide aanvullende verzekering kost veel en is vaak overbodig. Een aanvullende tandartsverzekering wel of niet afsluiten is een kwestie van calculeren. De zorgtoeslag voor 2012 is € 69 per maand en gaat in miv de maand nadat men 18 is geworden. Wel aanvragen natuurlijk. Zo kunnen met wat reken- en uitzoekwerk de werkelijke kosten beperkt blijven tot een paar tientjes per maand. Enigszins off-topic maar alle beetjes helpen: Zoals reeds gezegd hierboven: vanaf 18 kom je waarschijnlijk in aanmerking voor studiefinanciering. Een thuiswonende student met uitsluitend basisbeurs komt al heel snel in aanmerking voor studiekostenaftrek. Zeker vanaf 2012. Dan wordt de drempel voor studiekostenaftrek verlaagd van € 500 naar € 250. Voor de verzilvering van de studiekostenaftrek (dwz je krijgt ook echt geld terug) is het wel noodzakelijk dat je ZELF de kosten betaalt en je verdiensten moeten boven € 6500 p/j bedragen. Evtl. zouden je ouders je het bedrag van de studiekosten ipv zelf aan jou te betalen kunnen 'schenken' Tot ruim € 5000 p/j mag dat vrij van schenkbelasting.

Dat zijn wel ongeveer de prijzen ja. Je betaalt sowieso ongeveer 100 euro voor je basisverzekering. Dat kan minder, maar dan heb je een eigen risico bovenop je verplichte eigen risico, dus moet je als je zorg nodig hebt, de eerste paar honderd euro zelf betalen. Dat zou ik persoonlijk voor een student niet zou aanraden, tenzij je ouders of andere mensen hebt waarvan je zeker weet dat zij je helpen als er iets is. Zonder het hogere eigen risico zit je op zo'n 100 euro. Je ouders hebben waarschijnlijk een aanvullende verzekering voor je afgesloten, zodat je dingen als fysiotherapie en misschien tandzorg na je 18e ook vergoed krijgt. Die is niet verplicht, dus het kan een overweging zijn om geen aanvullende verzekering af te sluiten. Je kunt ook zelf een andere verzekering uitzoeken die wat goedkoper is dan de nu lopende, (kijk ook naar mogelijkheden voor collectiviteitskorting) maar je kunt alleen overstappen of aanpassen aan het eind van het jaar. Daarbij heb je met een laag inkomen zoals jij benoemt, waarschijnlijk recht op de maximale zorgtoeslag. Volgende jaar is dat 69 euro. Dat scheelt toch al een hoop natuurlijk.

beter het uit te zoeken via de computer of gewoon de verzekering per telefoon , dan hier er over te zeuren, neem mij niet kwalijk, maar als je op je zelf gaat wonen dan zijn dit zaken die je toch zelf zal moeten oplossen , anders blijf je nog maar even thuis wonen, ik vind je nog wel een beetje jong

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100