Mijn moeder zegt dat als ik 18 ben, 116 euro per maand moet betalen aan mijn zorgverzekering. Kan dit wel?

Ik word over 2 maanden 18 en ik verdien 120 euro per maand.
Gaan er nog kosten af of moet ik echt 116 betalen? Dit ga ik nooit redden natuurlijk.

Toegevoegd na 10 minuten:
Heel raar, want een vriendin van mij moet 38 euro per maand betalen. Dat wil ik ook!

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik sport niet, ik rook niet. Ik krijg later een kantoorbaan!
Hoe is het dan mogelijk om 116 euro te betalen?

Toegevoegd na 1 uur:
Moet ik zelf zo'n verzekering samenstellen, of moet ik accepteren watvoor verzekering mijn ouders hebben?

En is er ook een persoon die mij daarbij kan helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De hoogte van het te betalen bedrag is afhankelijk van wat voor aanvullende verzekering je kiest. Een basis verzekering is verplicht die is rond de 100 euro, daarnaast kan je bij de belastingdienst zorg toeslag aanvragen, ong 70 euro per maand, zo komt jouw vriendin ook aan die 38 euro ( bedragen die ik noem zijn ' ongeveer').
In onderstaande link kan je zorgverzekeraars vergelijken.
Tweede link kan je zorgtoeslag aanvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat jij gelijk hebt, en de andere niet. Anders ziet het er wel heel somber uit voor mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, zo zit het in elkaar, geloof me, met weinig inkomen, hoef jij echt geen 116 euro per maand te betalen dankzij zorgtoeslag, en als je denkt niet ziek te worden, verhoog je eigen risico met 100 euro extra, dan is je maandpremie ook lager. Ik denk persoonlijk dat je inderdaad rond de 40 euro kan uitkomen. Gewoon zorgtoeslag aanvragen, is helemaal niets somber.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt hoor, heb een zoon van 19, dus vorig jaar ook gedaan. Misschien kan je met je ouders wat afspreken, ik betaal hier ook de zorgverzekering, rond de 40 euro ik ontvang ook de zorgtoeslag hier.
Je bent vrij in de keuze van je verzekeraar.
De zorgverzekering is een zgn collectieve verzekering, dat betekend dat alle betaalde premies in ' een pot' komen en daar wordt de zorg voor iedereen uit betaald. Dus al kom jij nooit bij de dokter toch betaal jij mee.

Andere antwoorden (6)

I hate to be the bringer of bad news... dit is inderdaad de realiteit. Er zijn natuurlijk verschillen in de prijs per zorgverzekering (die weer opgevangen worden in een verschil in eigen risico of in uit te keren bedragen in het geval van een claim), maar er is niet zoiets als een kortingsregeling voor jong-volwassenen, helaas. Ik zie zelf ook een stuk van mijn inkomen als student in rook opgaan dankzij dit fijne stelsel.

Sterkte :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Dit stelsel zorgt ook voor verzorging als je naar dokter of ziekenhuis moet. Dus ja iedereen moet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zat redenen om toch e.e.a. als oordeel over dit stelsel te denken, ook negatief. Wat je zegt is waar, maar dat neemt niet weg dat de prijs voor sommige groepen in de bevolking ronduit beschamend hoog is. Vooralsnog; dit is een discussie die op ieder forum, in elke vorm, op ieder niveau al eens gevoerd is. Ik behoud mij het recht de mening te hebben dat het een asociaal bedrag is voor iemand die nooit iets heeft. Zeker als je bekijkt dat lang niet alles vergoed wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je verwacht niets te krijgen kun je een verzekering met 750 euro eigen risico afsluiten, dan betaal je een stuk minder. Houdt er dan wel rekening dat, als je bijvoorbeeld een been breekt, of blindedarmontsteking krijgt, dat je 750 euro kost...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En je kan zelf wel van plan zijn gezond de blijven, Anderen denken daar misschien anders over...
fisbel
12 jaar geleden
Een eigen risico van 750 euro is wettelijk niet mogelijk. Het maximum voor 2012 is 220 euro (verplicht) + 500 euro vrijwillig.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
bangmakerij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Xilion, je vergeet zorgtoeslag. Is speciaal hiervoor in het leven geroepen; mensen die weinig verdienen en wel zorgverzekering afsluiten.
Kijk ook goed naar verschillende verzekeraars, er zijn er genoeg die goedkoper zijn.
En informeer eens bij je werkgever of die ook een collectieve zorgverzekering aanbied. Kan je al snel 10 - 15% schelen. Er zijn ook enkele openbare collectieve zorgverzekeringen die je kan afsluiten, daar bespaar je vaak 5 - 10%...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er bestaan wel degelijk verzekeringen die goedkoper zijn voor jongeren
Dit moet je inderdaad betalen.

Wel krijg je een zorgtoeslag terug maandelijks. Hierdoor heb je dus wel wat geld over in de maand.

De hoogte van jou zorgverzekering is afhankelijk van een aantal dingen:

- waar je verzekerd bent
- welk pakket je hebt (basis of aanvullend)
- je eigen risico

Als je student bent dan heb je vanaf je 18e ook recht op studiefinanciering. Dit kan wellicht helpen om wat geld in de maand over te houden (en waarmee je andere verzekeringen en je school/boeken kunt betalen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
studiefinanciering krijg je alleen als je ook studeert....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies zoals in mijn reactie staat?
Je hebt recht op zorgtoeslag, waardoor dit bedrag een stuk omlaag gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bovendien is 116 euro lang niet de goedkoopste verzekering!
1. Vaak is het mogelijk een collectiviteitskorting te krijgen met maximaal tot 10% korting op basis- en/of aanvullende verzekering.
2. Jonge mensen nemen als ze goed gezond zijn vaak een eigen risico van maximaal € 500 per jaar.
3. Wees kritisch wat betreft de aanvullende verzekering. Een uitgebreide aanvullende verzekering kost veel en is vaak overbodig. Een aanvullende tandartsverzekering wel of niet afsluiten is een kwestie van calculeren.

De zorgtoeslag voor 2012 is € 69 per maand en gaat in miv de maand nadat men 18 is geworden. Wel aanvragen natuurlijk. Zo kunnen met wat reken- en uitzoekwerk de werkelijke kosten beperkt blijven tot een paar tientjes per maand.

Enigszins off-topic maar alle beetjes helpen: Zoals reeds gezegd hierboven: vanaf 18 kom je waarschijnlijk in aanmerking voor studiefinanciering. Een thuiswonende student met uitsluitend basisbeurs komt al heel snel in aanmerking voor studiekostenaftrek. Zeker vanaf 2012. Dan wordt de drempel voor studiekostenaftrek verlaagd van € 500 naar € 250. Voor de verzilvering van de studiekostenaftrek (dwz je krijgt ook echt geld terug) is het wel noodzakelijk dat je ZELF de kosten betaalt en je verdiensten moeten boven € 6500 p/j bedragen. Evtl. zouden je ouders je het bedrag van de studiekosten ipv zelf aan jou te betalen kunnen 'schenken' Tot ruim € 5000 p/j mag dat vrij van schenkbelasting.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, wat een moeilijke uitleg.
Het komt er dus op neer dat het niet mogelijk is om 116 per maand te betalen?
fisbel
12 jaar geleden
116 euro betalen of meer is wel mogelijk, maar lees de info van nelly3 hierboven nog eens door. Netto kost de zorgverzekering globaal circa 120 euro incl. kleine aanvullende verzekering minus de zorgtoeslag van 69 euro is dat een 50euro. Meer betalen dan 50 euro hoeft echt niet. Je kan mbv de zorgvergelijker op de consumentenbondsite zoeken naar een goedkope verzekering. Wel even de voorwaarden vergelijken he! Zie onderstaande link of googel op: zorgvergelijker 2012 consumentenbond
http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/verzekeringen/zorgverzekeringen/extra/goedkoopste-zorgverzekering-2012/ En vergeet maar even dat 'moeilijke' stukje over de studiekostenaftrek. Nu even alle aandacht voor de nieuw af te sluiten zorgverekering
Dat zijn wel ongeveer de prijzen ja. Je betaalt sowieso ongeveer 100 euro voor je basisverzekering. Dat kan minder, maar dan heb je een eigen risico bovenop je verplichte eigen risico, dus moet je als je zorg nodig hebt, de eerste paar honderd euro zelf betalen. Dat zou ik persoonlijk voor een student niet zou aanraden, tenzij je ouders of andere mensen hebt waarvan je zeker weet dat zij je helpen als er iets is. Zonder het hogere eigen risico zit je op zo'n 100 euro.

Je ouders hebben waarschijnlijk een aanvullende verzekering voor je afgesloten, zodat je dingen als fysiotherapie en misschien tandzorg na je 18e ook vergoed krijgt. Die is niet verplicht, dus het kan een overweging zijn om geen aanvullende verzekering af te sluiten. Je kunt ook zelf een andere verzekering uitzoeken die wat goedkoper is dan de nu lopende, (kijk ook naar mogelijkheden voor collectiviteitskorting) maar je kunt alleen overstappen of aanpassen aan het eind van het jaar.

Daarbij heb je met een laag inkomen zoals jij benoemt, waarschijnlijk recht op de maximale zorgtoeslag. Volgende jaar is dat 69 euro. Dat scheelt toch al een hoop natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beter het uit te zoeken via de computer of gewoon de verzekering per telefoon , dan hier er over te zeuren, neem mij niet kwalijk, maar als je op je zelf gaat wonen dan zijn dit zaken die je toch zelf zal moeten oplossen , anders blijf je nog maar even thuis wonen, ik vind je nog wel een beetje jong
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga toch ook niet op mezelf wonen?