Waarom krijgt een huisarts van de zorgverzekeraar een vast bedrag per ziekenfondspatiënt uitbetaald?

Via de inlog van mijn ziektekostenverzekering zie ik dat mijn ziektekostenverzekering dit jaar totaal € 75.- aan de huisarts heeft uitbetaald, terwijl ik nog op geen enkele wijze van zijn diensten gebruik heb gemaakt.

12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziekenfonds bestaat al jaren niet meer.
ronron1212
12 jaar geleden
juist
Rudolf
12 jaar geleden
lees 'patiënt' i.p.v. 'ziekenfondspatiënt'

Het beste antwoord

Ik zal het je nog sterker vertellen: ik betaal al jaren een fors bedrag aan de ANWB voor de wegenwacht en ik heb ze nooit nodig. Deugt dus ook niet :-)

Je betaalt (via de premie van je ziektekostenverzekering) je huisarts 75 Euro per jaar, voor het geval je hem nodig hebt. Natuurlijk kun je zo redeneren zoals Marc Marie Huijbregts, die stelt (in een show) dat als je er nooit gebruik van maakt, je een dief van je eigen portemonnee bent. Hij liet hem eens komen voor een niemandalletje; dan had hij tenminste nog een beetje waar voor zijn geld.

Jij betaalt die 75 Euro gewoon als verzekeringspremie. Loop je vandaag of morgen een enge ziekte op, en je moet 16 keer in een jaar naar je huisarts, dan krijg jij (of je ziektekostenverzekering) tenminste geen rekening van 900 Euro. Zo werkt dat met alle verzekeringen.

Bovendien is dit voor je huisarts ook wel prettig. Hij kan rekenen op een vast inkomen, en hoeft niet te gaan zitten hopen dat je vaak ziek bent, en veel langskomt op zijn spreekuur. Nu hoopt hij alleen maar dat je snel beter bent, en zijn salaris lijdt daar niet onder. Lijkt me letterlijk een gezonde situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rudolf
12 jaar geleden
Volgens mij klopt deze redenatie niet. Als ik dit jaar 16 keer naar de huisarts ga en dit € 900.- kost, dan krijgt de huisarts deze kosten gewoon uitbetaald door de zorgverzekeraar. Het is toch niet zo dat de zorgverzekeraar voor € 75.- per jaar een soort verzekering afsluit met de huisarts en hij dan die € 900.- voor zijn rekening neemt. Die € 75.- heeft naar mijn idee niets te maken met enige vorm van verzekering, maar lijkt een tegemoetkoming van de zorgverzekeraar naar de huisarts toe om hem een basisinkomen te geven. Voor het geval ik mogelijk van de diensten van de huisarts gebruik ga maken betaal ik al een forse ziektekostenverzekeringspremie, maar ik begrijp dat de zorgverzekeraar en niet de huisarts hier beter van wordt.
#
Mijn vraag is wat is de achterliggende gedachte van het besluit dat de huisarts € 75.- per jaar van een patiënt ontvangt voor het feit dat je hem misschien nodig heeft. Een ondernemer vraagt van zijn klanten toch ook geen vast bedrag voor het geval je hem dat jaar eens nodig mocht hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle respect dat jij van mening bent dat het systeem voor een vaste vergoeding per patient per jaar niet goed is.
Misschien is er best een beter systeem te bedenken. Toch is dit heel normaal, en eigenlijk heb ik daar ook nog nooit iemand over horen klagen (vakbonden, consumentenbond etc.) Of mijn redenering niet klopt? Ik probeer feiten weer te geven, hoewel ik niet precies op de hoogte ben van de exacte bedragen. In ieder geval is het wel zo, dat je huisarts, als jij daar als patient staat ingeschreven, een jaarlijkse vergoeding krijgt, ongeacht of je veel, weinig of geen gebruik maakt van zijn diensten. Als je wat googelt kun je ook zien, dat de huisarts ook wat meer krijgt voor patienten ouder dan 60 jaar en ook voor ouder dan 70 jaar. Zelfs is de vergoeding per patient hoger, als de arts werkt in een zgn. achterstandswijk. De achterliggende gedachte heb ik geprobeerd uit te leggen. Gewoon een verzekeringssysteem dus, net zoals de wegenwacht. En het blijkt dat het systeem goed werkt, en dat er maar heel weinig mensen moeite mee hebben. Mocht je hier moeite mee hebben, schrijf of bel dan eens naar je ziektekostenverzekeraar. Zij kunnen het je vast beter uitleggen dan ik. Ten slotte: er zijn best ondernemers die een vast bedrag rekenen voor hun service. Zo betaal ik iets van 15 Euro per maand voor onderhoud en reparaties aan mijn CV. Een maal in de 2 jaar komen ze langs voor controle, en als mijn verwarming stuk gaat, komen ze gratis langs. Het enige verschil is, dat ik hier zelf voor kan kiezen, en dat kan bij ziektekostenverzekeringen niet, omdat alles daar wettelijk is geregeld.
Rudolf
12 jaar geleden
@Mesher, bedankt voor je uitleg. Ik zal inderdaad eens contact opnemen met de zorgverzekeraar om het me uit te laten leggen. Ik blijf het een vreemde zaak vinden dat een huisarts een vast bedrag per patiënt ontvangt van de ziektekostenverzekeraar. Dit is in geen enkel beroep zo. Het CV-gebeuren dat je schets is een totaal ander verhaal. Hier gaat het om een onderhoudscontract. Voor mijn gezondheid heb ik een contract met de zorgverzekeraar, waar ik premie voor betaal. In mijn ogen is er sprake van een verzekering als er bepaald risico is. Als ik ernstig ziek wordt en een beroep doe op de medische zorg, dan draagt mijn zorgverzekeraar het financiële risico en niet mijn huisarts.
Rudolf
12 jaar geleden
spellingsfoutje - 'Als ik ernstig ziek word en een beroep doe....etc.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er nog even over nagedacht, en volgens mij was dit al zo dat huisartsen een "inschrijfgeld" ontvangen in de tijd van de ziekenfondsen. En mogelijk moesten de mensen die "particulier verzekerd" waren, de huisarts zelf betalen. Ik ben wel benieuwd hoe je zorgverzekeraar reageert. Kun je de me de reactie per PM sturen? Dit soort zaken interesseert me wel. Alvast bedankt.
Rudolf
12 jaar geleden
Ik zal je nader informeren, zodra ik antwoord heb. Het kan wel even duren, want er zijn momenteel tal van andere zaken die prioriteit hebben.