Is het echt zinvol om te kiezen voor een extra eigen risico, als je weinig ziektekosten hebt?

Zo lees ik ophttp:// www.zorgverzekering-student.nl dat je slechts 67,50 per maand betaald voor een basisverzekering

Toegevoegd na 1 week:
Zeker de moeite waard om in 2012 weer te gaan shoppen voor een nieuwe zorgverzekeraar http://www.basisverzekeringen2012.nl

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (7)

Ik betaal zelfs 64,26 per maand, maar ja als je elke 2 keer bij de dokter komt en je het verhoogde eigen risico moet betalen is het kosten neutraal. Kom je er minder dan kun je beter hoger eigen risico nemen, kom je er meer dan niet.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke verzekering is dit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huisarts bezoeken vallen buiten eigen risico meen ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huisarts valt er idd buiten, en bij Univé vallen ook de medicijnen buiten het eigen risico, mits je de door hun voorgeschreven merklozen neemt.
dat is moeilijk te voorspellen je weet nooit wanneer je medici hulp nodig hebt. Als je het nodig hebt heb je een hoog eigen risico en moet je eerst zelf betalen krijg je dus een rekening van de zorgverzekering.
12 jaar geleden
Ja, als je maar wel spaart om eventuele tegenslag in je gezondheid op te kunnen vangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een groter eigen risico geeft inderdaad een lagere premie, immers de kans dat de verzekering is een stuk lager.

Als je de hele eigen risico kunt dragen (je hebt t al gespaard bijvoorbeeld) dan kun je als je verwacht geen medische kosten te hebben hierop gokken en de helft van je extra eigen risico besparen. Als je het eigen risico niet kunt ophoesten is het niet echt aan te raden, want bij een medische behandeling is fijn als je niet meteen met (voor jou) onbetaalbare kosten zit.

De besparing op de premie die je krijgt voor extra eigen risico is ongeveer de helft van dit extra eigen risico.
Als je medeschi kosten dus hoger uitvallen en je meer dan de helft van je eigen risico 'verbruikt' ben je dus duurder uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het sterk aanraden om voor een volledige dekking te gaan. Ik zelf heb nooit medische kosten gemaakt, tot een jaar terug... Het kan altijd anders lopen dan je verwacht. Lees wel altijd goed de kleine lettertjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, je bron gaat wel uit van het allerergste zeg: Uitvaartverzekeringen. Denk niet dat ze daar ook een eigen risico hanteren ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mendy, zeker wel, er is een maximum verzekerd bedrag.
Het meerdere is eigen risico.
Als je student bent zou ik het al helemaal niet doen, tenzij je een flinke spaarpot achter de hand hebt. Of rijke ouders.

Ik ben 53, maar kom ook nooit bij de dokter, ik heb mijn huidige huisarts zelfs nog nooit gezien (en die zit er al jaren).

Maar... in december 2010 brak ik in het weekend mijn elleboog, dat was wel duidelijk. Dus gelijk naar het ziekenhuis (eerste hulp), foto's maken, gips enz. Ook in januari moest ik nog een paar keer naar het ziekenhuis daarvoor. En toen kreeg ik in maart (oh schrik!) een enorme rekening van de zorgverzekering: of ik ineens het gehele eigen risico over zowel 2010 als 2011 even wilde overmaken! Dat was rond de 400 euro, en ik had nieteens extra eigen risico, maar gewoon wat momenteel verplicht is.

Je kunt nog zo gezond zijn, een ongeluk zit echt in een klein hoekje. In mijn geval: gestruikeld over een snoertje in huis! Ik heb het dus geheel zelf mogen betalen, omdat het helaas december 2010 was, met nasleep in januari 2011 :-(

Wel kun je het beste alleen de basis verzekering nemen, en niet de uitbreidingen. Eventueel zou je de "premie" daarvoor elke maand op een spaarrekening kunnen zetten. Maak je die kosten wel, dan betaal je het daarmee, maak je geen kosten dan heb je de "premie" nog zelf, en kun je die reservering doorschuiven naar het volgende jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er vorig jaar ook voor gezkozen om het eigen risico te verhogen tot het maximale (640 euro in mijn geval). Dit levert mij een besparing op mijn premie op van 40 euro in de maand, die ik per maand opspaar op een aparte rekening. Vorig jaar 400 euro verdient, dit jaar mijn enkelbanden verrekt, met als gevlg een MRI-scan, paar keer naar het ziekenhuis voor controle, en een rekening van 600 euro...! Kies maar, maar als je "normaal gezond" bent, en niet veel bij een dokter komt, kun je volgens mij het beste kiezen voor maximaal eigen risico, en zo weining mogelijk aanvullende verzekeringen.