wel of geen recht op nabestaanden uitkering???

ik was 11 jaar samen waarvan 2 jaar getrouwd met mijn overleden man , we hebben geen kinderen samen wel heb ik 2 kinderen van mijn ex man te verzorgen die onder de 18 jaar zijn , ik heb werk doormiddel van een 0 uren contract en ben niet voor 45 % afgekeurd of wat dan ook. heb ik dan wel of geen recht op een nabestaandenuitkering , wie weet hier raad mee volgens de svb dus niet.en zo nee waar moet ik dan van rond komen en mijn kinderen van te eten geven .wie o wie kan mij helpen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet belangrijk voor een nabestaandenuitkering

Antwoorden (1)

De Sociale Verzekeringsbank, die de nabestaandenuitkering uitbetaalt, stelt de volgende voorwaarden aan de halfwezenuitkering Anw:
"U krijgt een halfwezenuitkering Anw als:
- uw partner in Nederland woonde of werkte, en
- u jonger dan 65 bent, en
- u een eigen kind of een pleeg- of stiefkind verzorgt dat jonger is dan 18 jaar en dit kind een eigen kind is van de overleden ouder."

Bij deze voorwaarden hoort nog een inkomensgrens van maximaal €2377,11 in de maand.

Als je aan de voorwaarden voldoet en onder de inkomensgrens zit, dan heb je automatisch recht op een (gedeeltelijke) uitkering. Je hoeft daar niet apart voor verzekerd te zijn.

Hier kun je zelf eenvoudig bepalen of je recht hebt op de Anw en hoeveel: http://www.svb.nl/int/nl/anw/wanneer_anw/bepaal_zelf/
Na de check wordt direct aangegeven hoe de aanvraag verder gaat.

Meer informatie is te lezen op http://www.svb.nl/int/nl/anw/wanneer_anw/partner_overlijdt/index.jsp

Meer informatie over aanvragen van de uitkering op http://www.svb.nl/int/nl/anw/wanneer_anw/hoe_vraagt_u_anw_aan/

Heel sterkte gewenst!