Ik wil in Duitsland een vakantieappartement verzekeren. Verzekeraar heeft optie permanente bewoning of tijdelijk. Welke vorm is goedkoper en waarom ?

Ik bevind me in de oriëntatiefase voor de aanschaf van een appartement, maar als ik de woning in de weekenden gebruik en van plan ben te verhuren is er redelijk veel bewoning en staat het niet (lange) tijden leeg. Op internet is het niet mogelijk prijzen op te vragen voor "ferienwohnung" verzekeringen, dus zijn deze bij voorbaat duurder dan verzekeringen bij permanente bewoning? Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden bij het verzekeren van een vakantieappartement?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb zelf een vakantiehuis in Duitsland en de premie daarvoor is inderdaad hoger dan voor een huis met vaste bewoning. Reden is dat men aanneemt dat de tijdelijke bewoners minder zorgzaam met het huis omspringen, waardoor het risico op schade groter is.

Waar je rekening mee moet houden is dat je goed weet WELKE risico's je verzekert. Zo was in mijn geval de schade voor storm, brand etc. slechts 80 euro, maar die voor waterschade alleen al 140 euro. Omdat het in Duitsland behoorlijk kan vriezen en daardoor leidingen kunnen springen (je bent tenslotte niet thuis, dus hebt waarschijnlijk de kachels uit) is juist dat een van de grootste risico's. Een gesprongen leiding kan een enorme ravage aanrichten.

Waar je ook rekening mee moet houden als je het gaat verhuren is dat je een aansprakelijkheidsverzekering neemt. Als een van de huurders iets overkomt door bijvoorbeeld een omvallende muur, ben jij aansprakelijk. Dan kun je daar maar beter voor verzekerd zijn.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Nederland kun je je buitenlandse huis ook verzekeren. Zoals bijvoorbeeld bij de Europeesche Verzekeringen. Deze maken geen onderscheid in hoe het huis bewoond wordt. En ook bbb-verzekeringen maakt dat niet zoveel uit.

Wanneer je verzekering daarom vraagt, kun je het hun gewoon vragen. Belangrijk voor hun is de risico-inventarisatie.
Wanneer je permanent woont, dan is de kans op inbraak minder groot bijvoorbeeld. Van de andere kant, bij brand is de kans groot dat het hele huis direct is af te schrijven, omdat er niet tijdig gehandeld kan worden door de niet aanwezige bewoner.

Dergelijke zaken zijn voor de verzekering ingedeeld in een risicoanalyse, en worden berekend met (door hun bekende) statistische cijfers, en vormt een deel van de formule ter berekening van je premie.