pensioen uit laten betalen

Bij een pensioenfonds een bedrag staan van ongeveer Euro 50,-- men vraagt of zij dit aan mij uit mogen betalen is dat verstandig ook met het oog op de belasting?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Als je alleen naar de belasting kijkt, is het onverstandig dit bedrag uit te laten betalen. Je moet er nu namelijk veel belasting over betalen. Als je het laat staan, of als je het laat overhevelen naar je huidige pensioenfonds (als dat al mag), bouw je er pensioen mee op en hoef je er later minder belasting over te betalen.

Wat dat betreft dus: niet uit laten betalen.

Aan de andere kant: wat is nu 50 euro. Het is een heel klein bedrag. Om er meer rendement van te behalen (dus: minder belasting te hoeven betalen), moet je erg veel moeite doen. Het is een hele administratieve rompslomp die veel tijd kost. Je loopt ook nog eens kans dat je vele jaren lang (afhankelijk van hoe lang het nog duurt voordat je met pensioen gaat) deze administratieve rompslomp "mee moet zeulen".

Als je het bedrag nu uit laat betalen, ben je daar voorgoed van af.

Mijn voorkeur zou dus zijn: uit laten betalen, ook al is dat belastingtechnisch ongunstig. Het gaat toch maar om een klein bedrag, dus ik zou ervoor kiezen om van die administratieve last af te zijn.

Jouw keuze kan natuurlijk anders uitvallen - het bovenstaande geeft je hopelijk inzicht in de criteria waarop je je keuze kunt baseren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord en duidelijk. Geeft ook aan welke keuzes je hebt.

Andere antwoorden (6)

Hebben wij hier ook laten doen,het ging om een bedrag van 35 euro en hier ging nog eens belasting af dus er bleef weinig over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij inderdaad best aan te raden: het maakt jouw inkomen ná jouw pensionering overzichtelijker.
Behalve je AOW en eventueel ander pensioen zou je iedere maand van dit fonds een paar dubbeltjes ontvangen.
Deze maandelijkse bijdrage is niet de moeite waard, het uitbetalen nu zal ook niet veel belasting voor- of nadeel opleveren, daar is het bedrag sowieso te laag voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo een klein pensioen wordt echt niet maandelijks als een paar dubbeltjes uitbetaald
Je kunt wachten tot je 65 bent en dan laten uitbetalen is de belasting minder. Je kunt het niet overhevelen omdat het bedrag te laag is om door je huidige pensioenfonds te worden overgenomen.
12 jaar geleden
Je betaalt over het uitgekeerde pensioen inkomstenbelasting. Hoeveel dat is hangt af van je huidige inkomen.

Ongeacht het belastingtarief zou ik voor uitbetalen gaan. Als je in een klein inkomen hebt dan betaal je afhankelijk van je inkomen maximaal 33%. Als je een heel groot inkomen hebt dan betaal je weliswaar 52%, maar dan is het bedrag in verhouding tot je inkomen zo klein dat het slechts een druppel op een gloeiende plaat is.

Een bedrag van 50 euro wordt zelfs met het beste rendement nooit een mooie jaarlijkse uitkering, en je zal daar ook op geen enkele manier een mooi pensioenbedrag uit kunnen halen.

Dus (ook) mijn advies is gewoon laten uitbetalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder je leeftijd te kennen is de vraag niet goed te beantwoorden.
Als nog de mogelijkheid bestaat dat je door arbeid bij dit pensioenfonds meer rechten gaat opbouwen, dan zou ik het zeker laten staan.
Als bij jou de pensioenleeftijd nadert zou ik het ook laten staan want na 65 jaar betaal je geen AOWpremie meer over de eerste 2 schijven en dat scheelt een hoop.
Samengevat, wachten tot na 65 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie iemands antwoord door een duim omlaag afkeurt maar niet duidelijk maakt waarom, is een anonieme “minnaar” en handelt in strijd met het doel van Goeie Vraag, omdat hij zijn kennis niet deelt.
Het doel van GV is spreiding van kennis en daarbij kennis vermeerderen.
gewoon uit betalen , ik kreeg vorig jaar ook zo,n brief over het bedrag van 87 euro , 2 weken later stond er 66,89 op mijn rekening , lekker van gaan eten