Kan iemand zonder zorgverzekering tóch zorgtoeslag aanvragen en krijgen?

omdat ik iemand heb geadviseerd zorgtoeslag aan te vragen en nu het vermoeden heb dat hij helemaal niet verzekerd is...

Toegevoegd na 22 minuten:
Juist omdat de belastingdienst uitgaat van iemands INKOMEN vraag ik me af of ze wel controleren of iemand betaald voor een zorgverzekering..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Als iemand recht heeft op zorgtoeslag, gaat de belastingdienst niet controleren, of men wel verzekerd is, om de simpele reden, dat er vanuit gegaan wordt dat iedereen is verzekerd. Het betreft "maar" 150.000 mensen die niet verzekerd zijn.

Een zorgverzekering is verplicht, net zoals een autoverzekering. De persoon die jij hebt geadviseerd, komt behoorlijk in de problemen als hij zorg nodig heeft. Bovendien is niet verzekerd zijn behoorlijk asociaal, want noodzakelijke zorg wordt altijd verleend, ook als je niet verzekerd bent. De mensen die wel verzekerd zijn, draaien dan op voor de kosten. Als er geen mensen zouden zijn die niet verzekerd zijn, zou de premie omlaag kunnen.

De belastingdienst controleert dus niet, maar wel het College voor Zorgverzekeringen (CVZ). Dat doen ze door het vergelijken van allerlei computerbestanden. Als je gepakt wordt, riskeer je ook een boete. Het feit alleen al, dat we zorgtoeslag hebben, betekent dat iedereen verzekerd kan zijn, omdat je een toeslag krijgt als je het niet kunt betalen.

Hier kun je meer lezen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/onverzekerden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad asociaal maar zoals ik uit de reacties opmaak niet onmogelijk en daarom iets wat in mijn ogen slecht geregeld is.
Als hulpverlener kom ik soms in gezinnen waar elke "kans"
om geld te krijgen wordt aangegrepen zonder na te denken
over de gevolgen.
Uiteindelijk draaien we daar met z'n allen voor op dus controle
op het recht op zorgtoeslag blijft hard nodig.
Iemand die al veel schulden heeft maakt het niet meer uit of er nog een boete van 340 euro bij komt.
Van een kale kip kan je niet plukken en misschien wordt het ooit kwijtgescholden is dan de gedachtengang...
Overigens is er ook nog een vrij grote groep die wél een verzekering afsluit maar zelden of nooit de premie betalen..
krijgen die óók een boete?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kubus, je schrijft dat het slecht geregeld is. Je hebt wel een beetje gelijk, maar de laatste tijd wordt er meer actie ondernomen, om het aantal onverzekerden terug te dringen. O.a. door controle. Je laatste vraag: nee, volgens mij krijg je dan geen "boete" maar wel allerlei ander financieel geduvel, zoals incassokosten, deurwaarders etc.
De overheid heeft er wel iets mee te maken, dat je verzekerd bent, (dat is gewoon een wet) maar heeft er niet zoveel mee te maken, als je bij wie dan ook schulden hebt. Dat is dan een zaak tussen de zorgverzekeraar en de verzekerde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mesher, bedankt voor je antwoord.
Heb ik nog een laatste vraag:Als ik mijn autoverzekering niet
op tijd betaal (30 dagen te laat) draai ik zelf voor de kosten op als ik brokken maak.
Hoe zit het dan met de zorgverzekering als ik een betaalachterstand heb van b.v. een half jaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kubus, er is een verschil tussen zorgverzekering en autoverzekering. Bij de zorgverzekering kun je ook rekenen op noodzakelijke zorg, als je niet verzekerd bent. Om het maar plat te zeggen: geen dokter laat je dood gaan, als je hem niet betaalt. Bij de autoverzekering kom je zwaar in de problemen als je niet verzekerd bent, oftewel je premie niet op tijd heb betaald. Ongeacht de boete bij aanhouding, kun je bij een aanrijding met b.v. lichamelijk letsel aan derden, de rest van je leven achtervolgd worden door financiele problemen. Er is wel een soort fonds, dat geld uitkeert aan verkeersslachtoffers, of mensen die schade hebben geleden aan hun auto, veroorzaakt door mensen die niet verzekerd waren. Maar die schade zal uiteindelijk weer verhaald worden op de veroorzaker. Kortom, om rustig te slapen moet je gewoon zorgen dat je verplichte verzekeringen in orde zijn, en vooral dat je ze op tijd betaalt. Je laatste vraag: volgens mij ben je in dat geval gewoon verzekerd, en mag de verzekeraar je er zelfs niet uitgooien. Maar je zit gewoon wel met een schuld, en de verzekeraar zal blijven proberen dat geld te krijgen.

Andere antwoorden (1)

Een zorgverzekering is verplicht, dus ik neem aan dat ze het niet controleren. Ik denk wel dat als ze er achter komen, dat het dan fraude is en je het terug moet betalen. Eventueel zelfs met een boete