Kan iemand zonder zorgverzekering tóch zorgtoeslag aanvragen en krijgen?

omdat ik iemand heb geadviseerd zorgtoeslag aan te vragen en nu het vermoeden heb dat hij helemaal niet verzekerd is...

Toegevoegd na 22 minuten:
Juist omdat de belastingdienst uitgaat van iemands INKOMEN vraag ik me af of ze wel controleren of iemand betaald voor een zorgverzekering..

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als iemand recht heeft op zorgtoeslag, gaat de belastingdienst niet controleren, of men wel verzekerd is, om de simpele reden, dat er vanuit gegaan wordt dat iedereen is verzekerd. Het betreft "maar" 150.000 mensen die niet verzekerd zijn. Een zorgverzekering is verplicht, net zoals een autoverzekering. De persoon die jij hebt geadviseerd, komt behoorlijk in de problemen als hij zorg nodig heeft. Bovendien is niet verzekerd zijn behoorlijk asociaal, want noodzakelijke zorg wordt altijd verleend, ook als je niet verzekerd bent. De mensen die wel verzekerd zijn, draaien dan op voor de kosten. Als er geen mensen zouden zijn die niet verzekerd zijn, zou de premie omlaag kunnen. De belastingdienst controleert dus niet, maar wel het College voor Zorgverzekeringen (CVZ). Dat doen ze door het vergelijken van allerlei computerbestanden. Als je gepakt wordt, riskeer je ook een boete. Het feit alleen al, dat we zorgtoeslag hebben, betekent dat iedereen verzekerd kan zijn, omdat je een toeslag krijgt als je het niet kunt betalen. Hier kun je meer lezen: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/onverzekerden

Een zorgverzekering is verplicht, dus ik neem aan dat ze het niet controleren. Ik denk wel dat als ze er achter komen, dat het dan fraude is en je het terug moet betalen. Eventueel zelfs met een boete

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100