Wordt een ouderdomspensioen in turkije verminderd op je remigratie-uitkering?

Graag wil ik het volgende weten als iemand een remigratie-uitkering ontvangt in Turkije en daarnaast nog inkomen verkrijgt uit werk, dus loondienst, ouderdomspensioen van de Turkse SGK, of andere bron van inkomsten, heeft dit dan invloed op je remigratie-uitkering? Mag je gewoon inkomen verdienen naast je remigratie-uitkering of is dit dan in strijd met een bepaalde wet, bepaling of besluit?

Ik kwam zelf de volgende wet tegen, maar kan hem nergens verifiëren. Graag zie ik reacties tegemoet met mensen die mij hierbij kunnen helpen. Ik zoek een actieve wet, bepaling of besluit die hier iets over zegt.

artikel 4, lid 3 van de Remigratiewet: "De periodieke uitkering wordt verminderd met het bedrag van de uitkering die de remigrant ontvangt op grond van een wettelijke regeling inzake ouderdoms‐, nabestaanden‐ of arbeidsongeschiktheidsverzekering van het land waar hij zich vestigt."

2.2K
erotisi
een jaar geleden
https://www.svb.nl/nl/remigratie/hoeveel-remigratie-uitkering-krijgt-u/hoeveel-remigratie-uitkering-krijgt-u
Antoni
een jaar geleden
@mvhelder, de actuele (nu, op 9 april 2023 geldende) Remigratiewet vind je hier: https://wetten.overheid.nl/BWBR0010424/2023-01-01/0. Zie ook https://wetten.overheid.nl/zoeken/zoekresultaat/rs/2,3,4/titel/Remigratiewet/titelf/1/tekstf/1/d/09-04-2023/dx/0, voor alle (andere) documenten betreffende de remigratiewet op die website.
erotisi
een jaar geleden
De Remigratiewet bestaat sinds 2000. Het doel van deze wet is om mensen die willen remigreren, maar daar niet genoeg geld voor hebben en waarvoor het Rijk een bijzondere verantwoordelijkheid heeft, tegemoet te komen door hen een voorziening te bieden om vrijwillig terug te gaan naar hun land van herkomst. De wet helpt vooral ouderen die terug willen naar hun land van herkomst en in de bijstand zitten of een uitkering hebben door ziekte of werkloosheid. Als zij terug willen naar hun land van herkomst krijgen ze een maandelijkse uitkering.
erotisi
een jaar geleden
https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9vvij5epmj1ey0/vi3agrb8jfyb
mvhelder
een jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Helaas, kan ik nergens iets hierover vinden. Hoewel een ouderdomspensioen uit Nederlands of een andere uitkering wel in mindering wordt gebracht, lijkt het erop alsof er geen wet vindbaar is die betrekking heeft op mijn vraag.

Antwoorden (1)

Nee, een ouderdomspensioen in Turkije wordt niet verminderd op je remigratie-uitkering. De Turkse regering biedt een speciale regeling voor remigranten waardoor je je ouderdomspensioen kunt behouden.
9 maanden geleden