Vanaf welk jaartal, en vanaf welke leeftijd, moet je AOW gaan afdragen?

Ik wordt nu namelijk gekort omdat ik in 1973 (18 jaar oud) en 1975 (20 jaar oud) naar het buitenland ben uitgezonden, betaald uit Nederland, nu moet ik volgens het SVB gaan bewijzen dat dit zo was.
Na 49 jaar, wie kan mij advies hieromtrent geven, bij voorbaat dank

1.6K
tinus1969
een jaar geleden
Ik vermoed dat je niets uit die tijd hebt bewaard? Bestaat het bedrijf nog?
ronron1212
een jaar geleden
Je draagt geen aow voor je zelf af. Maar voor die die opdat moment Aow krijgen. Je moet alleen wel van af het moment van 50 jaar voor je pensionering in Nederland werken en wonen

Antwoorden (1)

Je krijgt een volledige AOW-uitkering als je in de 50 jaar voor voor de ingangsdatum van je AOW altijd in Nederland hebt gewoond.
In 2022 ligt de datum waarop je AOW-leeftijd ingaat op 66 jaar en 7 maanden. Dat betekent dat je vanaf de leeftijd van 16 jaar en 7 maanden altijd in Nederland moet hebben gewoond. Voor ieder jaar dat je in deze periode van 50 jaar niet in Nederland woont wordt je 2% gekort.
Deze korting geldt meestal niet als je door je werkgever bent gedetacheerd naar het buitenland. Maar om ervoor te zorgen, dat de gedetacheerde werknemer verzekerd blijft voor de AOW moet de werkgever een A1-verklaring (certificate of coverage) aanvragen. Deze A1-verklaring is in 1971 ingevoerd. Dus als jij in de periode 1973-1975 verzekerd was voor de AOW zou er een A1-verklaring moeten zijn afgegeven.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
@AnnBoo8146 je bent niet verzekerd voor je AOW. Aow wordt betaald door middel van het omslag percentage. Er is geen potje voor AOW zoals voor pensioen.
AnnBoo8146
een jaar geleden
@ronron1212 de AOW is een volksverzekering, dus ben je ervoor verzekerd als je aan de voorwaarden voldoet.