Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer krijg je de ziektewet?

Ik ben door sporten (taekwondo) mijn knie heb verdraait. Uit eindelijk bleek dat mijn kruisbanden kapot zijn. En daar door is het handig dat ik een operatie moet ondergaan.
Kan ik hierdoor ik de ziekte wet komen of niet? Kan ik ontslagen worden?
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je een "gewone" arbeidsovereenkomst met een werkgever hebt (dus geen uitzendkracht of 0-uren e.d.) kom je niet in de Ziektewet maar heeft je werkgever loondoorbetalingsplicht. Het eerste jaar 70% van je normale loon maar minimaal het minimumloon. Maar vaak krijg je meer. Het tweede jaar minstens 70%.
Heb je een tijdelijk contract en eindigt dat tijdens je ziekte dan bestaat de kans dat het niet verlengd wordt. Maar dat risico loop je altijd. We spreken dan ook niet van ontslag. Na zo'n einde neemt het UWV het over. Dan krijg je een Ziektewetuitkering.

Om loondoorbetaling te houden, moet je je houden aan alle voorschriften van de werkgever die erop gericht zijn je weer te laten reintegreren in het arbeidsproces. Stel dat je je ziekgemeld had met ernstige rugklachten: dan moet de werkgever je niet tegen komen in de Breakdance op de kermis. Want dat is niet bevorderlijk voor je herstel.

Je kunt met een vast contract (in "normale" gevallen) pas ontslagen worden wegens ziekte als je 2 jaar ziek bent geweest en met ontslagvergunning van het UWV.
(Lees meer...)
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding