Kijkt de gemeente ook naar mijn vermogen als student, terwijl mijn moeder de bijstand heeft?

Ik woon zelf thuis en studeer in het hoger onderwijs. Nu ben ik 21 jaar oud. Zelf ontvang ik studiefinanciering. Het punt is dat een auto van 25-30k wil kopen en het op mijn naam zetten. Kijkt de gemeente ook hiernaar? Wij hebben zelf al een auto (4.5k), maar die staat op moeders naam. Ik weet dat de zorg- en huurtoeslag niet in gevaar komt als je een auto hebt, want dat telt niet mee. Zelf dacht ik omdat er een kostendelersnorm is, het niet uitmaakt voor mij door het studeren. Aanvulling: Gaat het om de aanschafwaarde of dagwaarde?
Het gaat om een alleenstaande moeder))

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.6K
tinus1969
2 jaar geleden
Waar ga je doe auto van betalen?
Aangezien jullie een huishouden zijn, gaat de gemeente hier iets van vinden. En de gemeente gaat dan ook willen weten hoe je aan dat geld komt, en gaat vinden dat je dan je moeder daarvan moet onderhouden.
Kortom, dit wordt waarschijnlijk een korting op de uitkering.
tinus1969
2 jaar geleden
@Joeyviness voer jij een ‘gezamenlijke huishouding‘? Kookt je moeder bv voor je? Als je een gezamenlijke huishouding bent, is jouw bezit en inkomen relevant voor je moeder’s uitkering.

Antwoorden (1)

In beginsel geldt: Woont u samen met huisgenoten en is er sprake van de kostendelersnorm? Dan tellen de inkomsten en het vermogen van uw huisgenoten niet mee voor het recht op bijstand.Hiernaast vallen inwonende studenten niet onder de kostendelersnorm.
Omdat je ouder bent dan 18 jaar is jouw vermogen tevens niet van belang voor de toekenning of hoogt van de bijstand van je moeder.
conclusie: de gemeente zal jou vermogen niet interessant vinden.
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Ik zou dit expliciet checken bij de gemeente. Bijstandsontvangers hebben informatie plicht.