Hoelang is een diagnose (autisme) geldig?

Als je dit bijvoorbeeld bij een bijstandsuitkering wilt gebruiken.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
7.8K
Amadea
4 jaar geleden
Voor zover ik weet is autisme geen aandoening die genezen kan maar een die altijd blijft bestaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit dacht ik dus ook. Maar zou je dezelfde diagnose uit hetzelfde jaar levenslang kunnen gebruiken?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er zijn verschillende vormen van autisme. In wezen draag je dat je hele leven mee. Toch zijn er veel mensen die b.v. leren leven met het syndroom van Asperger. Als kind zijn ze meestal stil, erg op zichzelf en "apart", hebben geen of maar een enkel vriendje of vriendinnetje. Als volwassene leren ze omgaan en vooral accepteren, dat ze wat "minder sociaal" zijn en kunnen ze normaal in de maatschappij meedraaien met het gevoel: "Ik ben nou eenmaal zo; dat moet men maar accepteren."
https://www.mentaalbeter.nl/Pages/nl-NL/Jong-Autisme/Vormen-van-autisme
Inekez1
4 jaar geleden
Hoezo wil je dit 'gebruiken'? Er zijn mensen met autisme die prima kunnen werken en dus geen bijstandsuitkering nodig hebben. En er zijn ook heel veel mensen zonder autisme die om de een of andere reden (tijdelijk of langdurig) niet kunnen werken en wel een bijstandsuitkering nodig hebben. Of je kunt werken, hoeveel en onder welke omstandigheden (bijvoorbeeld aangepaste werkplek, met begeleiding etc) wordt beoordeeld nadat je de uitkering hebt aangevraagd. Een arts van het UWV zal je werkvermogen beoordelen en daarbij rekening houden met je diagnose. Dat is echter niet per definitie een reden om vrijgesteld te worden van je arbeidsverplichting, dat wordt per persoon beoordeeld.
tinus1969
4 jaar geleden
@Sofiablue, om een bijstandsuitkering aan te vragen doet die diagnose autisme er niet toe.
tinus1969
4 jaar geleden
Voor uitkeringen etc geldt vaak dat de uitkerende instantie of zelf onderzoek laat doen (medische verklaringen van een behandelend arts zijn niet toegestaan; daarom bestaan er keurings- en bedrijfsartsen); of een 'recent' onderzoek/testrapport wil zien. Hoe recent verschilt, maar zeker niet ouder dan twee jaar.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb het nodig voor een woningurgentie, omdat ik uit een begeleid wonen instelling die gespecialiseerd zijn in autisme doorstroom. voor de bijstandsuitkering moest ik mijn PDD-NOS + MCDD diagnose ook meenemen, ze hadden het niet over de tijdsduur. Omdat ik eigenlijk in de tussentijd altijd wel bij een instantie heb gezeten heb ik er nooit over nagedacht dat die misschien kan verouderen..

Antwoorden (1)

De diagnose is in principe levenslang geldig. Tenzij de diagnose verandert.
Twintig procent van de kinderen met PDD-NOS komt deze vorm van autisme bijvoorbeeld te boven.
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
Toch blijven die kinderen meestal toch in het dagelijks leven belemmerd door verminderd sociaal contact en hebben ze daardoor ook problemen op school of werk.
SimonV
4 jaar geleden
Natuurlijk. Toch voldoen ze dan niet meer aan de criteria voor de diagnose PDD-NOS.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bij mij was in 2013 ook MCDD vastgesteld
SimonV
4 jaar geleden
Als de diagnose niet veranderd is, zul je ook nu nog MCDD hebben.
Het is een stoornis die niet genezen kan worden, maar wel behandeld.
https://www.parnassiagroep.nl/uw-probleem/autisme/mcdd
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hij is niet veranderd. De diagnose is wel dus 8 jaar oud. Word deze dan overal wel geaccepteerd (woninngurgentie)?
SimonV
4 jaar geleden
Als je een officiële verklaring van de diagnose hebt, zal deze overal wel geaccepteerd worden. Maar wat is het verband met woningurgentie? Zit je in een bijzondere noodsituatie die verband houdt met MCDD? https://www.wooninc.nl/blog/alles-over-urgentie-wanneer-krijg-je-voorrang/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik kan een woningurgentie aanvragen omdat ik een traject heb afgerond in een instelling (gespecialiseerd in autisme), nu kan ik zelfstandig wonen + daar voor 1 juli weg moet omdat ik zwanger ben.
SimonV
4 jaar geleden
Dat is inderdaad een goede reden voor een urgentie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik weet alleen niet of ik een officiele verklaring heb voor mijn diagnose... De diagnose is gegeven door een psycholoog van 'de Praktijk' met een iq test en waarneming etc. Ik ben zelf 5 maanden terug nog aangenomen bij de GGZ voor een psycho educatie autisme groep met alleen die diagnose. Zoals ik al zei woon ik ook al 3 jaar bij een instelling die alleen die diagnose ook hebben geaccepteerd, zou de Ugentiecommissie dit dan accepteren?
SimonV
4 jaar geleden
Kom je uit een instelling met begeleiding dan kom je in aanmerking voor urgentie (zie bovenstaande link).
Ik betwijfel of ze hierbij een officiële diagnose zullen vragen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankjewel voor de hulp!
SimonV
4 jaar geleden
Graag gedaan en succes/sterkte!