Moet ik meebetalen als mij ex een brief krijgt dat hij teveel kinderbijslag heeft ontvangen?

Wellicht wat ingewikkeld maar het zit zo:

Ik had geregistreerd partnerschap met de vader van mijn kind. Nadat we uitelkaar gingen kwamen de kinderbijslag en kindge budget op mijn naam. Nu heeft hij een bericht gehad dat hij teveel heeft ontvangen van 1 van de 2 en dit moet terug betalen, maar ik heb niks ontvangen. Moet ik hieraan mee betalen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.2K
TurfGraver
3 jaar geleden
Staat op jou naam maar hij krijgt bericht?
Thecis
3 jaar geleden
Kwam de brief op zijn naam binnen of kwam de brief op zijn adres binnen (omdat men dacht dat jij daar nog verbleef)?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De brief kwam binnen op zijn naam. Ik woon nu bijna een jaar niet meer op zijn adres. Mijn zoontje staat ingeschreven bij mij en ik heb dus de kinderbijslag en het kindgebonden budget aangevraagd. Op het moment zijn we co-ouders dus de kinderbijslag word automatisch verdeeld en op onze eigen rekening gestort. Het kindgebonden budget komt op mijn rekening waarvan ik de helft overmaak naar hem.

Antwoorden (1)

Het antwoord is afhankelijk van de persoonlijke situatie en is hier niet precies in het algemeen te beantwoorden.

Maar door de bank genomen is dit de regel:
Er is teveel ontvangen. Het teveel moet UIT DIE POT terugbetaald worden.

Is die pot van jullie samen, dan dragen jullie samen de lusten én de lasten. Als jij mee moet betalen dan werkt dat 2 kanten op. Het zou inhouden dat jij ook recht hebt op een deel van het geld. Je ex heeft het dan onterecht voor zichzelf gehouden.

Is die pot van één van jullie, dan zijn ook zowel de lusten als de lasten voor die ene persoon.
Krijgen jullie beide een eigen potje dan is ieder weer verantwoordelijk voor z'n eigen potje.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Tot dit ogenblik zijn we co-ouders. De kinderbijslag word voor beide rekening gesplitst, waar door we beide de helft krijgen. Voor het kindgebonden budget wordt het bedrag op mijn rekening gestort wat ik vervolgens voor de helft overmaak naar hem.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
De kinderbijslag staat los van het kindgebonden budget.
(Dubbel) check even of de belastingdienst hun berekeningen op de situatie van BEIDE ouders heeft gebaseerd. (Het feit dat jij geld door moet storten doet vermoeden van niet.)