Waaar kan ik melden als iemand zogenaamd ziek speelt en buiten zwart werk doet terwijl ze wmo krijgt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.2K
taillie
3 jaar geleden
voor belgie is dat www.meldpuntsocialefraude.belgie.be maar als ik het zoek voor nederland vind ik niets....
ronron1212
3 jaar geleden
WMO is geen werk vervangende uitkering maar een ondersteuning voor thuis hulp. Of iemand nu zwartwerkt of niet kan je die krijgen indien nodig.
Griffin
3 jaar geleden
Ik zou die bemoeienis voor je houden, is wel zo chique. Ik word vrij allergisch van mensen die er een NSB mentaliteit op nahouden, het is immers niet aan jou om het lot van anderen zo te bepalen, laat karma het lekker zelf oplossen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Griffin dikke plus. Ik hou mijn hart vast voor een toekomst waar men bereid is zijn medeburgers "aan te geven".
taillie
3 jaar geleden
@joan net even opgezocht, in belgie zijn er vorig jaar, 8074 meldingen ingediend om iemand "aan te geven" & sinds de invoer in 2015 al 35 109
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Kalika. Waarom denk je dit allemaal zo zeker te weten? Zit je in haar post te snuffelen of stalk je haar?
TurfGraver
3 jaar geleden
@griffin en JoanDArc, wat krijg je van mensen welke jou (en je medemens) oplichten?
Thecis
3 jaar geleden
@Griffin,
Ik snap het punt heel goed dat je de medeburgers niet verraad. Ik vind er nog wel een groot verschil zitten tussen de NSB mentaliteit (die heel gradaties kende), maar die in basis neerkwam op het samenwerken met een bezetter. Dus niet met de democratisch gekozen meerderheid waarop een regering samen gesteld is. Daarbij is het zeer frustrerend dat er mensen zijn waarvan je zeker weet dat ze een uitkering hebben, huur- en zorgtoeslag, wellicht ook een Persoonlijk Budget en dat ze dan ook nog even lekker bijklussen. Dit is belastinggeld waar ik zelf hard voor moet werken om hun uitkeringen en toeslagen te betalen. Laat ze dan maar een betaalde baan vinden of gewoon belasting betalen over het werk dat ze doen. Net zoals een ieder. Ik heb iemand er wel eens persoonlijk op aangesproken. Ik heb toen een heel aantal nieuwe woorden geleerd... Moet je ze hiervoor aangeven (het zwart werken)? Laat ik de vraag anders stellen, wie benadeelt de maatschappij harder? Wie is egoïstischer?
Griffin
3 jaar geleden
@Turf "wat krijg je van mensen welke jou (en je medemens) oplichten?"
Dit is iets met appels en peren, oplichten is heel iets anders dan fraude plegen, hè de overheid om bijstand vragen terwijl je er geen recht op hebt is heel iets anders dat iemand je een macbook pro probeert te verkopen op marktplaats, maar er blijkt een stoeptegel in de doos te zitten...
Thecis
3 jaar geleden
@Griffin
Het voorbeeld met de stoeptegel is inderdaad heel direct. Je weet direct dat je opgelicht wordt. Maar hier betalen we ook (via een heel belastingstelsel) aan iemand die het wellicht niet nodig heeft. Hier noemen we het fraude. De twee liggen in feite dicht bij elkaar:
"Fraude en oplichting zijn vormen van bedrog, waarbij zaken anders worden voorgesteld dan ze zijn." https://www.politie.nl/themas/oplichting.html Bottomline is dat iemand de boel belazert. En daar zijn andere mensen in de maatschappij de dupe van. Ik vind het prima om belasting te betalen. Om zwakkere mensen te helpen. Maar niet op het moment dat er misbruik van gemaakt wordt. Dus als iemand de wet moedwillig en zonder wroeging breekt. Daar ben ik de dupe van. En jij ook.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Heel mooi verwoord Thecis! Vooral je vergelijking met NSB-ers. Ik word best wel onpasselijk van mensen die meteen met 40/45 termen gaan gooien wanneer ze iets op klikken vinden lijken. Als ik een inbraak zie, dan bel ik ook de politie. Je hebt het dan immers over een misdrijf. En fraude is niet anders. Wij maar extra betalen voor mensen die via fraude uitkeringen binnen harken. Dat is ook een misdrijf, en als ik daar iets tegen kan doen, zal ik het zeker niet laten.
Griffin
3 jaar geleden
@Voldermort "Ik word best wel onpasselijk van mensen die meteen met 40/45 termen gaan gooien wanneer ze iets op klikken vinden lijken."
Prima dat je onpasselijk wordt, maar een belangrijk deel van de welvaart waar jij en ik leven hebben we te danken doordat we hebben geleerd uit de geschiedenis, het is daarom helemaal niet verkeerd om daaraan de refereren. Joden zijn verraden door collaborerende Nederlanders die als zij hun muil gehouden nog hadden geleefd. En ga nou niet de prat op dat wij dit allemaal extra betalen, misschien gaan al jouw belastingcenten naar een falend stikstof project van D66, of naar die graaiers uit Brussel / Staatsburg, ik weet niet wat erger is. Bottom-line is, en daarom zei ik expliciet dat je niet moet inmengen in iemands leven is dat je niet het ware motief van die persoon kent. Ik heb bij Corps Mariniers gediend, en daar wordt je moreel kompas pas goed geijkt, misschien dat ik daarom ietwat gepikeerd reageer op verraders/verklikkers. Achterbaks volk is het.
TurfGraver
3 jaar geleden
@Griffin, wat te denken over allen die hun muil hielden toen ze hun buuren afgevoerd zagen worden? Andere verschrikkelijke tijden, over appels en peren gesproken.
Maar als jij er vrede mee hebt wat een ander met jou (ons) belasting centen doet is dat je goed recht. Vrijheid heet dat.
Het niet volgen van democraties afgesproken afspraken kan die vrijheid echter in gevaar brengen, maar je hoeft niets te zeggen..

Antwoorden (1)

Kijk maar eens op onderstaande link.
https://www.uwv.nl/particulieren/formulieren/melden-uitkeringsfraude.aspx
Maar alleen als er bewijzen zijn. Anders kun je vervolgd worden voor smaad.