Kan de kale huur zomaar verlaagd worden om zo huurtoeslag te krijgen?

Ik wil volgende maand in een appartement trekken waar de huidige bewoner al huurtoeslag krijgt. Hij is 24 en zijn huurtoeslag valt onder die van 23+ (~€750) maar ik ben nog 21 en val onder de 18 - 23 (~€442). Het appartement heeft een all-in prijs van €580 en het verhuurbedrijf wil best het contract aanpassen zodat ik huurtoeslag kan krijgen. Ik vraag me af of dat zomaar kan. De belastingdienst heeft namelijk de gegevens van de woning waaronder de bekende kale huur van de huidige bewoner.
Moet er naar de belastingdienst gebeld worden? Of kan ik dat invullen als ik huurtoeslag aanvraag?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Het antwoord op je vraag is een beetje afhankelijk van de wijze waarop het gebeurt. Ik kan mij voorstellen dat als de verhuurder jou graag in het appartement wilt hebben zij de kale huurprijs dan willen stellen op 440 en de GWL op het resterende gedeelte van 140. Als zij dat nu in hun administratie anders boeken bijv. kale huur 500 en GWL 80 overeenkomstig de werkelijke feiten dan is dat fraude in de zin van vervalsing van geschriften.
Nu zijn huurinkomsten vaak vrijgesteld van inkomstenbelasting omdat daar een forfaitaire opbrengst wordt gesteld. Je schrijft echter over een verhuurbedrijf. Dat wil zeggen dat dat bedrijf wél de exacte huuropbrengsten moet opgeven. En daar loop het voor het bedrijf dan wel scheef bij de aangifte van hun belastingen. Ook dat is dan weer fraude, of iig niet correct.
Dat bij de aanvraag van huurtoeslag er ineens een ander bedrag aan kale huur wordt opgegeven, zal voor de Belastingdienst niet meteen aanleiding geven om dat te gaan onderzoeken. Immers huurverlagingen komen ook voor.
Conclusie, het kan wel maar deze constructie is feitelijk en wettelijk niet toegestaan. Of jij daar direct problemen zelf mee kan krijgen is niet uitgesloten.