Hoelang duurt het voor een WW-uitkering wordt toegewezen met arbeidsverleden in het buitenland?

Ik heb een WW-uitkering aangevraagd maar ik heb een arbeidsverleden in Polen. Ik heb een brief gekregen van het UWV dat ze pas 4 januari met een antwoord komen (dus na 4 maanden!) Ik vind dit te lang duren, hoe lang duurt dit normaal gesproken?

2.7K

Antwoorden (2)

De normale beslistermijn voor een WW-aanvraag bedraagt 4 weken. Maar er zijn situaties, waarin het UWV een langere beslistermijn mag hanteren. Hierover wordt de aanvrager dan door het UWV schriftelijk geïnformeerd. Eén van deze situaties is de aanvraag van een verzekerde met een buitenlands arbeidsverleden.
Om te kunnen beoordelen of u recht heeft op een WW-uitkering volgens de Nederlandse WW-wet moet het UWV in uw geval ook informatie hebben uit Polen.
Als de aanvraag voor een WW-uitkering door het UWV wordt beoordeeld, wordt onder ander gekeken naar het arbeidsverleden van de aanvrager. Hoe langer de aanvrager heeft gewerkt, hoe langer het recht op een uitkering is. Als de aanvrager bij meerdere werkgevers heeft gewerkt, worden deze periodes bij elkaar geteld om het totale arbeidsverleden te berekenen. U heeft ook in Polen gewerkt, en deze periode(s) moeten ook worden meegenomen in de berekening van het arbeidsverleden. De informatie hierover moet het UWV uit Polen krijgen.
4 jaar geleden
Drepolli
4 jaar geleden
Dat begrijp ik, maar 4 maanden klinkt wel heel erg lang, is dit normaal? En heeft dit ook iets te maken met belastingen oid dat het zo lang duurt?
Hier kan niemand een concreet antwoord opgeven.
Het belangrijkste: Heb je wel recht op een ww-uitkering in Nederland?
Dat zal eerst bekeken/beoordeeld worden.

Nog belangrijk:
Word/werd je ontslagen of heb je ontslag genomen?
Heb je de uitkering tijdig aangevraagd? Maximaal 1 week na de ontslagdatum?
Was je in Nederland of in Polen verzekerd?

Omdat het UWV nu geeneens kan zeggen of je in aanmerking komt voor een ww-uitkering, kan het UWV al helemaal niet de hoogte bepalen van de uitkering.

Misschien dat je wel een voorschot kunt vragen, als het UWV heeft vastgesteld dat je inderdaad recht heb op een ww-uitkering.

Succes!