Heeft het invloed op de bijstandsuitkering van mijn ouders als ik een baantje heb?

Hallo

Ik ben onlangs 18 jaar geworden en heb een baantje maar ik woon nog bij mijn ouders, mijn ouders zijn allebei al wat oudere mensen en helaas ook ziek dus zijn beide afgekeurd en hebben een bijstandsuitkering.. nu werk ik sinds kort bij een callcenter ( fulltime) en wil ik graag weten of dit invloed heeft op het inkomen van mijn ouders en hoe het zit met de regels mbt dit onderwerp.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Op de bijstandsuitkering van je ouders heeft het geen invloed. Mogelijk kan het wel invloed hebben op het recht op eventuele bijzondere bijstand van de gemeente en op de hoogte van de huurtoeslag / zorgtoeslag.

Tot je 23e telt niet je hele inkomen mee. De eerste € 4788 euro (per kalenderjaar) die jij verdient wordt door de Belastingdienst niet meegeteld. Alles wat jij meer verdient wel. Om te voorkomen dat je ouders achteraf een deel van de toeslagen moeten terugbetalen, is het verstandig om zelf in te schatten hoeveel je per jaar gaat verdienen.

Schat je totale inkomen, trek er 4788 euro af, tel het jaarinkomen van je ouders er bij op en maak een proefberekening op de site van de belastingdienst. Vergelijk de uitkomst met de hoogte van de toeslagen die je ouders nu krijgen. Is het minder? Laat je dan niet verrassen als er achteraf moet worden terugbetaald!
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, voor de kostendelersnorm telt inkomen van inwonende kinderen pas mee voor kinderen vanaf 21 jaar.