Kan ik een IOAW uitkering krijgen als mijn kinderen van mij een woning huren?

Ik krijgt een IOAW uitkering. Ik woon in mijn eigen koopwoning. Mijn meerderjarige dochter zal in een apart zelfstandige etage in mijn koopwoning woont. Zij wil huur tot mij betalen. Kan ik een vol IOAW uitkering krijgen in dit situatie? Kan mijn dochter huurtoeslag krijgen? Zij heeft een bijstandsuitkering. Kan zie ook een vol bijstandsuitkering krijgen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
criseyde
5 jaar geleden
Voor het krijgen van een huurtoeslag moet je voldoen aan bepaalde eisen w.o. een zelfstandige woonruimte:
"U kunt alleen huurtoeslag krijgen voor een zelfstandige woonruimte. Dit is een woning met een eigen toegangsdeur die u van binnen en buiten op slot kunt doen , zoals een flat of een rijtjeshuis. En in de woning moeten in elk geval aanwezig zijn:
een eigen woon(slaap)kamer
een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel
een eigen toilet met waterspoeling bron:https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/welke-woningen-huurtoeslag/
kijk ook op: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/

Antwoorden (2)

Die huur wordt als inkomen gezien. Bij IOAW wordt niet naar het vermogen gekeken, wel naar het inkomen. De inkomsten van huur worden dus afgetrokken van de uitkering. Of beter gezegd: de huur wordt met de IOAWuitkering aangevuld tot minimum inkomen.
Hoe het voor uw dochter wordt weet ik niet
5 jaar geleden
Om voor huurtoeslag dochter in aanmerking te komen moet zij voldoen aan de algemene voorwaarden voor huurtoeslag. Naast de voorwaarden voor inkomen en vermogen moet de etage van uw dochter een zelfstandige woonruimte zijn:
Dit is een woning met een eigen toegangsdeur die van binnen en buiten op slot gedaan kan worden, zoals bij een flat of een rijtjeshuis. En in de woning moeten in elk geval aanwezig zijn:
* een eigen woon(slaap)kamer
* een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel
* een eigen toilet met waterspoeling

Waarschijnlijk voldoet de etage niet aan deze voorwaarden. Dan is er ook geen huurtoeslag mogelijk. Bovendien is er bij deze splitsing de lastige verdeling voor u in Box 1 (uw woongedeelte) en Box 3 ( de etage van uw dochter).

Het lijkt er eerder op dat de etage van uw dochter valt onder de kamerverhuurvrijstelling. Tot € 5246 huuropbrengst is hierbij vrij voor de inkomstenbelasting. Maar niet voor de IOAW, omdat dit een vorm van bijstand is. U zult op uw IOAW gekort gaan worden - zie het andere antwoord.