Heeft een o-uren contract invloed op je ww-uitkering, zoja hoelang en wat zijn de financieele gevolgen?

Hoeveel uren mag je werken met een 0-uren contract. En de gevolgen van je ww-uitkering

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.6K
tinus1969
7 jaar geleden
Als je werkelijk werkt, word je gekort op je WW.

Antwoorden (1)

Dat heeft gevolgen.

Alle inkomsten uit werk worden gekort op een ww-uitkering. De eerste twee maanden 75%, de volgende maanden 70%.

Je kunt het ook positief benaderen: werken loont altijd.

Toegevoegd na 3 minuten:
"Rekenvoorbeeld

Stel, u verdiende € 2000 per maand voordat u werkloos werd. Dat is het maandloon waarop uw uitkering wordt gebaseerd. Uw WW-uitkering is 70% van uw maandloon. Dat is € 1400. U gaat weer aan het werk en verdient € 1000 per maand. Deze inkomsten worden afgetrokken van uw maandloon waarop uw uitkering werd berekend. Dus: € 2000 - € 1000. Uw uitkering wordt dan € 700. Dat is namelijk 70% van € 1000. Uw totale inkomen wordt dan: € 1000 + € 700 = € 1700. Dat is € 300 meer dan wanneer u niet aan het werk was gegaan."
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oké, helemaal duidelijk.
Maar als het contract na een mindere periode ten einde is, val je dan weer automatisch terug in de ww ?
Computoon
7 jaar geleden
Niet zonder meer "automatisch". Als je werkt en gelijktijdig ww hebt, geldt hetgeen ik in mijn antwoord schreef. Er zit echter een maximumduur aan de ww-uitkering. Als je minstens 87.5 van je ww maandloon verdient, stopt de ww.  Verder geldt hetgeen het UWV schrijft "U kunt de betaling van uw uitkering zelf stopzetten, maar uw recht op WW kunt u niet stopzetten. Uw recht loopt door. Wilt u uw uitkering later weer voortzetten? Dan heeft u misschien geen recht meer op WW, omdat de maximale duur van uw recht op een WW-uitkering is bereikt. Dit is wettelijk zo bepaald. U kunt uw recht op een WW-uitkering dus niet stopzetten en opsparen om later weer te gebruiken. Voorbeeld als u uw uitkering stopzet
U wilt de betaling van uw uitkering stopzetten per 1 augustus 2015. U heeft recht op een WW-uitkering tot en met 31 oktober 2015. Wilt u de betaling van uw uitkering vanaf 1 november 2015 weer voortzetten? Dan kan dit dus niet meer. Uw recht is namelijk geëindigd omdat de maximale duur van uw recht op WW is bereikt." Als je vanuit volledig werk weer opnieuw werkloos bent geworden, moet in voorkomend geval opnieuw de uitkering worden aangevraagd en wordt opnieuw berekend of je er weer recht op hebt.  Er is ook nog een speciale regeling wanneer je een lager betaalde baan aanneemt dan waaruit je eerder werkloos bent geworden en een ww- uitkering kreeg. Als je vanuit die lager betaalde baan binnen 26 weken opnieuw werkloos wordt, kan onder voorwaarden de oudere (hogere) uitkering "herleven".