Mag een huurder me afwijzen als ik nog niet kan aantonen dat ik een aanvullende uitkering ga krijgen?

Hallo, ik ben 20 jaar met diagnose autisme en woon momenteel samen met mijn ouders. Mijn thuissituatie is erg onveilig. Na anderhalf jaar is het mij eindelijk gelukt om woningurgentie toegewezen te krijgen. Dit is een medische urgentie, omdat mijn huidige situatie psychisch voor mij niet langer te doen is. Om deze reden heb ik nu ook een ziektewet uitkering (ik sta sinds maart ziekgemeld bij mijn werk en hun betalen mij nog door). Door combinatie van autisme, burn-out en depressie was ik niet langer in staat om te werken.
Ik heb nu een appartement gezien waar ik op heb gereageerd en bovenaan sta door mijn urgentie. Nu moet ik een bijstand aanvragen omdat ik met mijn huidige ziektewet niet genoeg verdien om op mezelf te wonen. Nu ben ik bang dat de de woningbouwvereniging mij af kan wijzen omdat ik momenteel niet genoeg verdien en niet kan aantonen dat ik echt een bijstand krijg als ik op mijzelf woon. Ik heb een maatschappelijk werker die mij hierbij helpt, alleen die werkt niet in het weekend, en het zit mij zo dwars en ik ben hier zo onrustig door dat ik liever niet het hele weekend wil wachten op antwoord. Vandaar dat ik mijn vraag hier stel. Daarnaast wil ik duidelijk maken dat ik wel wil werken, maar dat dat pas mogelijk is als ik op mezelf woon. Dan zou ik langzaam aan weer kunnen beginnen en opbouwen (dus niet in 1x 40 uur.) Dit is waarom ik zou moeten beginnen met een bijstand. Het GGZ is het hiermee eens.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
ronron1212
3 jaar geleden
Dt ligt er aan heb je dan nog recht op bijstand met je ziektewet uitkering hoe hoog is die dan?
Antoni
3 jaar geleden
@anonieeem, er zit een fout in de vraag: jij bent de huurder; de VERhuurder kan je afwijzen (of niet: ik weet het antwoord niet).
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Een VERhuurder mag / moet / zal je afwijzen, als van te voren al duidelijk is dat je de huur niet kunt betalen. Als je ziektewetuitkering nu onder bijstandsniveau zit, kom je (Waarschijnlijk? Ik weet niet hoe het zit met je leeftijd etc.) in aanmerking voor een aanvulling tot bijstandsniveau. Maar dan nog is bijstand niet heel hoog - weet je heel zeker dat je deze huur kunt betalen van een uitkering die zo laag is?
Ga in ieder geval morgen meteen uitzoeken waar je recht op hebt als je zelfstandig zou wonen, dan weet je voor een volgend huis (of dit huis) hoeveel geld je hebt om een huis (of kamer?) te huren, en dus hoeveel je aan huur kunt betalen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Stom van de typfout, ik kan hem niet meer veranderen :p
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@HannekeJanssen Ik krijg momenteel een ziektewet van 550 euro per maand. Boven de bijstand dus, omdat ik nog bij mijn ouders woon. Het moment dat ik uit huis ga zal ik een aanvullende uitkering krijgen tot 1000 euro. Alles is al berekend en ik weet dat ik uit ga komen met mijn geld. Het gaat hier trouwens om een sociale huurwoning. Ik vroeg me af hoe dat zit, anders zouden mensen zoals ik op geen enkele manier uit huis komen. Recht op bijstand heb ik ook zekerweten, alleen mag ik die pas aanvragen nadat ik een eigen huis heb.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@ronron1212 Ja ik heb recht op bijstand, die zal dan rond de 1000 euro per maand zijn.

Antwoorden (1)

Iedere woningzoekende heeft recht op een huurwoning. Maar een woningcorporatie mág een huurcontract weigeren. Zelfs als de woningzoekende ziek is en door die ziekte overlast bezorgt. Dat is geen discriminatie, zo blijkt uit een recente uitspraak