Heb ik in mijn situatie recht op een WW-uitkering?

Hallo allen!

Op dit moment werk ik als uitzendkracht en zit in fase A.
Omdat ik het niet echt naar mijn zin heb op het werk heb ik ervoor gekozen mij te laten omscholen tot Loodgieter. Er is een detacheringsbedrijf dat ook meteen de scholing intern regelt dus alles goed geregeld. Mij is verteld van het detacheringsbedrijf dat als ik mijn arbeidscontract laat beëindigen ik een ww-uitkering kan aanvragen onder de noemer; loopbaantraject.

Ik heb net mijn WW uitkering aangevraagd(ik heb voldoende weken gewerkt) en zoals mijn aanvraag er nu uitziet bestaat de kans dat het UWV gaat zeggen; deze jongen stapt uit eigen beweging op en heeft geen recht op een WW. Nu is mijn vraag of mijn WW uitkering goedgekeurd kan worden als ik als uitzendkracht (fase a) het contract laat beëindigen.

Van het Detacheringsbureau waar ik dus in opleiding zou gaan word gezegd dat als ik het contract vanuit fase a opzeg ik wel recht heb op een WW uitkering. En als dan de WW uitkering is goedgekeurd dan zou ik in mijn werkmap kunnen aangeven dat ik de opleiding tot loodgieter volg en daarmee zouden ook alle sollicitatieverplichtingen komen te vervallen.

Ik wil nu niet mijn baan opzeggen terwijl ik straks misschien helemaal geen recht heb op een uitkering want in dat geval kan ik helemaal niet deelnemen aan het opleidingstraject.

ik ben benieuwd naar uw deskundige reacties.
Robert

Antwoorden (1)

Het UWV -en niet het detacheringsbureau- bepaalt of je een WW-uitkering krijgt.

Er zijn maar enkele, zeer specifieke, gevallen waarin je een WW-uitkering kunt krijgen als je vrijwillig ontslag neemt. En dan nog onder strenge voorwaarden. Zie
https://www.uwv.nl/particulieren/ontslag/zelf-ontslag-nemen/index.aspx

Jouw situatie is niet een van deze situaties. Ik zou het advies van het bureau niet opvolgen.

Stel dat je ergens anders kunt gaan werken, dan moet de nieuwe arbeidsovereenkomst minstens een arbeidsovereenkomst zijn van een half jaar om je WW-recht niet in gevaar te brengen. (Dat vind ik een begrijpelijke regel.)

Eigenlijk komt het erop neer: pas ontslag nemen als je een nieuwe baan hebt met uitzicht op minimaal 6 maanden werk. Word je buiten je schuld ontslagen in de proeftijd, dan is er recht op WW als aan alle voorwaarden daarvoor wordt voldaan.

Tip: doe navraag bij het UWV en leg aan hen voor wat het detacheringsbureau aan jou gezegd heeft.