Wat voor rechten heb je al je 21 jaar thuiswonend bent?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rechten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kan je hier verder op in gaan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@merlnx, ik begrijp dat deze vraag alles te maken heeft me de vraag van een paar minuten geleden: "Als ik 21 jaar wordt, wordt mijn moeders inkomen ingekort. Ik ben echter student en kom zelf net rond. Hoe wordt hier rekening mee gehouden?" Of je misschien recht hebt of financiële bijstand hebt zul je willen weten.

Antwoorden (1)

Een 21-jarige zonder studiefinanciering en zonder inkomen kan in bepaalde situaties recht hebben op een bijstandsinkomen. Ook als hij of zij nog thuis woont. Maar lees eerst even verder.

Als je tussen de 18 en 27 jaar bent gelden er speciale regels. Er is namelijk geen recht op bijstand als je nog onderwijs kunt volgen, waarvoor recht op studiefinanciering bestaat. Er is ook geen recht op bijstand als je onderwijs kunt volgen waarvoor je geen recht op studiefinanciering kunt hebben, maar dat onderwijs niet volgt. Een voorbeeld hiervan is het voortgezet onderwijs of de beroepsbegeleidende leerweg (BBL-opleiding).

Als je tussen de 18 en 27 jaar bent en geen onderwijs kunt volgen, dan kan je recht op bijstand hebben. De hoogte van de bijstand is afhankelijk van de leefsituatie.
Er moet eerst 4 weken zelf actief naar werk worden gezocht en naar mogelijkheden om onderwijs te volgen. Jongeren tussen de 18 en 27 jaar worden geacht óf onderwijs te volgen óf te werken. De zoekperiode van 4 weken gaat in vanaf de dag dat men zich voor bijstand meldt bij het UWV WERKbedrijf of de gemeente.