Kan ik een Wajong uitkering behouden in het buitenland?

Hallo, ik en mijn vriend zouden graag naar het buitenland (Zweden) willen emigreren omdat de banen kansen daar veel groter zijn voor mijn vriend. Wij hebben allebei een uitkering waaronder ik een Wajong. Mijn vriend en ik zijn beide Nederlanders overigens. Als wij zouden trouwen hier in Nederland en vertrekken naar Zweden als mijn vriend daar een baan gevonden heeft en een huis mag ik dan mijn Wajong meenemen daar naartoe? Of moeten we gaan trouwen in Zweden als mijn vriend een baan gevonden heeft en mij “importeren” onder het mom van gezinshereniging zodat ik mijn Wajong kan behouden. Weet iemand wat de beste optie zou zijn en voor welke situatie ik zou moeten kiezen?

3.6K
TurfGraver
een jaar geleden
Nee. Tenzij
https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/internationaal/met-een-wajong-uitkering-naar-het-buitenland/index.aspx
ronron1212
een jaar geleden
Gezinshereniging is natuurlijk helemaal niet van toepassing je bent in Zweden geen vluchteling. Maar je wajong kan je niet meenemen.

Antwoorden (1)

Je kunt je WAJONG-uitkering meestal niet meenemen naar het buitenland.
Er is een klein aantal uitzondering, waarbij je misschien je uitkering kunt behouden:
a. Je gaat naar het buitenland, omdat je daar de medische behandeling kunt krijgen, die je nodig hebt;
b. Je gaat naar het buitenland, omdat jij daar meer kansen hebt om te werken of om werk te vinden;
c. Je hebt verzorging van je ouders nodig en het is voor je ouders noodzakelijk om naar het buitenland te verhuizen.
Als je van mening bent, dat één van deze drie situaties van toepassing is, moet je een brief schrijven aan het UWV, waar ze dit zullen beoordelen.
Maar de situatie, die jij beschrijft, lijkt niet op een situatie die onder één van de drie uitzonderingssituaties kan vallen.
een jaar geleden