Heeft mijn jaarlijkse schenking invloed op mijn huur en zorgtoeslag?

Ik krijg in Januari 5000 euro van mijn ouders belastingvrij geschonken. Mijn spaargeld is dan niet hoger dan 20.000 euro.
Maar ik verdien (loon) 19.000 per jaar. Hier is mijn zorg en huurtoeslag op berekend. Mijn vraag is: wordt die 5000 euro bij die 19.000 euro opgeteld (want dan vervallen mijn toeslagen) of wordt dit apart als spaargeld gezien?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.3K
TurfGraver
5 jaar geleden
Een schenking is geen inkomen.
https://www.doehetzelfnotaris.nl/is-schenking-inkomen/
ronron1212
5 jaar geleden
@TurfGraver maar wel vermogen
U mag in 2018 maximaal € 30.000 aan vermogen hebben om huurtoeslag te krijgen. Hebt u een toeslagpartner? Samen met uw toeslagpartner mag u € 60.000 aan vermogen hebben. Medebewoners mogen niet meer dan € 30.000 aan vermogen hebben.

Antwoorden (1)

Een schenking is geen inkomen.

Het is ook geen apart spaargeld in de zin van bijzonder vermogen (het is me niet helemaal duidelijk of je daar op doelt hier), maar is gewoon vermogen net zoals je andere spaargeld. De schenking dus zal pas invloed hebben op je recht op huurtoeslag wanneer je - totale - spaargeld op de peildatum van 1 januari boven het heffingsvrije vermogen uit zou komen. Voor 2019 is dat 30.360 euro als je alleenstaand bent, en het dubbele als je een partner hebt. Als je een (toeslag)partner hebt, gaat het daarbij uiteraard om het gezamenlijke vermogen. Zie bron 1 voor meer informatie.

De vermogensgrens voor zorgtoeslag is aanzienlijk hoger dan die voor huurtoeslag, bijna 115.000 euro. Ik ga er vanuit dat je je daar geen 'zorgen' over hoeft te maken ;-)