Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel mag ik verdienen als 21jarige thuiswonend?

Hallo allemaal,

Ik ben 21jaar en wil weer bij mijn moeder gaan wonen. Zij woont alleen en krijgt uitkering. Hoe werkt dat precies? Weet iemand hoeveel zij ingekort wordt? Want ik studeer namelijk niet meer.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
paulus811
4 jaar geleden
Je mag wel een miljoen verdienen, maar dat heeft effect op de uitkering en terecht. Vragen hoeveel je mag verdienen om de uitkering te houden is de wereld op zijn kop.
erotisi
4 jaar geleden
de eventuele huurtoeslag (en misschien zorgtoeslag) kunnen ook nog van beinvloed zijn

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Twee opmerkingen vooraf:
@ je moeder wordt gekort als je bij haar komt wonen in het geval je 21 jaar of ouder bent en geen recht hebt op studiefinanciering. Niet ingekort, dat zou wel een erg drastisch gevolg zijn...
@ De bijstand is een vangnet. De bedoeling is dat daar zo weinig mogelijk mensen in zitten. Het uitgangspunt 'hoeveel mag ik verdienen' is merkwaardig, daar zit natuurlijk geen limiet aan. Als je je moeder zodanig kunt ondersteunen dat ze geen bijstand meer nodig heeft, zou het heel mooi zijn.

Als je moeder nu een uitkering heeft als alleenstaande (eur 1025,55), wordt dat eur 732,54 (2019) als je bij haar komt wonen. Dat is de kostendelersnorm. Bij elke volgende kostendeler wordt het bijstandsbedrag van je moeder lager. Zou je zelf ook een bijstandskering ontvangen, dan krijg je ook 732,54, zo lang er niet meer kostendelers komen.
.
.
Nog voor de volledigheid:
Heeft je moeder een WW- (werkloosheid), ZW- (ziekte) of WIA-uitkering (arbeidsongeschiktheid) dan gebeurt er niets als je bij haar gaat wonen. Hoeveel je ook verdient.
.
.
Zie bij reacties de reactie van Fisbel: mogelijk gevolg voor huurtoeslag.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 02 mei 2019 04:15: tekst
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden