Hoeveel mag ik verdienen als 21jarige thuiswonend?

Hallo allemaal,

Ik ben 21jaar en wil weer bij mijn moeder gaan wonen. Zij woont alleen en krijgt uitkering. Hoe werkt dat precies? Weet iemand hoeveel zij ingekort wordt? Want ik studeer namelijk niet meer.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
paulus811
4 jaar geleden
Je mag wel een miljoen verdienen, maar dat heeft effect op de uitkering en terecht. Vragen hoeveel je mag verdienen om de uitkering te houden is de wereld op zijn kop.
erotisi
4 jaar geleden
de eventuele huurtoeslag (en misschien zorgtoeslag) kunnen ook nog van beinvloed zijn

Antwoorden (1)

Twee opmerkingen vooraf:
@ je moeder wordt gekort als je bij haar komt wonen in het geval je 21 jaar of ouder bent en geen recht hebt op studiefinanciering. Niet ingekort, dat zou wel een erg drastisch gevolg zijn...
@ De bijstand is een vangnet. De bedoeling is dat daar zo weinig mogelijk mensen in zitten. Het uitgangspunt 'hoeveel mag ik verdienen' is merkwaardig, daar zit natuurlijk geen limiet aan. Als je je moeder zodanig kunt ondersteunen dat ze geen bijstand meer nodig heeft, zou het heel mooi zijn.

Als je moeder nu een uitkering heeft als alleenstaande (eur 1025,55), wordt dat eur 732,54 (2019) als je bij haar komt wonen. Dat is de kostendelersnorm. Bij elke volgende kostendeler wordt het bijstandsbedrag van je moeder lager. Zou je zelf ook een bijstandskering ontvangen, dan krijg je ook 732,54, zo lang er niet meer kostendelers komen.
.
Nog voor de volledigheid:
Heeft je moeder een WW- (werkloosheid), ZW- (ziekte) of WIA-uitkering (arbeidsongeschiktheid) dan gebeurt er niets als je bij haar gaat wonen. Hoeveel je ook verdient.
.
Zie bij reacties de reactie van Fisbel: mogelijk gevolg voor huurtoeslag.
Toegevoegd op 02 mei 2019 04:15: tekst
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
De waarheid vertellen en ook nog een goed antwoord geven. + dus.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zou het een bijstandsuitkering betreffen?
Dadelijk is het WIA.......?
Indien het inderdaad bijstand is +
Computoon
4 jaar geleden
Bij de WIA wordt het natuurlijk een totaal ander verhaal. De enige overeenkomst met de bijstand is dat het een uitkering is.
Maar een uitkering uit een verzekering (een werknemersverzekering om precies te zijn) is iets geheel anders dan een uitkering uit de belastingopbrengst. Die kostendelersnorm geldt uiteraard alleen voor de bijstand.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat zal ze waarschijnlijk ook bedoelen. Anders stel je deze vraag niet (lijkt mij). Maar je weet het nooit op GV ;-)
Computoon
4 jaar geleden
Ik heb hier al van alles meegemaakt, de al dan niet in te korten moeder was nieuw. Maar voor de zekerheid heb ik er nog een paar uitkeringsopties bij gezet.
fisbel
4 jaar geleden
Een aanvulling, tot nu toe niet genoemd in antwoord en reacties, zijn de gevolgen voor de toeslagen. Die zullen er niet zijn, met mogelijk 1 uitzondering: de huurtoeslag. Er is een vrijstelling inkomen bij kinderen tot 23 jaar van bijna € 5000. Een kind is een medebewoner. De grens van de huurtoeslag is bij 1 persoon ruim € 22.000 Deze grens wordt hoger als er een medebewoner (of toeslagpartner) is. Die wordt dan verhoogd naar ruim € 30.000 De consequenties voor de toeslagen (huurtoeslag) zijn simpel in te zien door een proefberekening te maken: https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Helemaal geweldig compleet antwoord.
Maar ik kan geen + meer geven. Gaat maar 1 keer.
Computoon
4 jaar geleden
Dank aan Fisbel. Heb in mijn antwoord een verwijzing naar de reactie opgenomen.