Heb ik recht op een uitkering, nu ik in therapie ben en 19 jaar oud, thuiswonend?

Ik ben een jongen van 19 jaar die nu 2 jaar lijd aan een gegeneraliseerde angsstoornis. Ik zit hiervoor nu langer dan een jaar voor in therapie en slik medicatie ter ondersteuning. Ik woon nog thuis bij mijn moeder die overigens een uitkering heeft. Ik krijg maandelijks 200 euro alimentatie van mijn vader waar ik 100 van moet afstaan per maand. Ik hou dus 100 euro zelf over en hier gaat mn telefoonabo ook nog vanaf. Dit is voor mij te weinig om van te leven aangezien ik ook kleding etc nodig heb. Voor mij is werken nu nog te vroeg helaas, maar ik hoop om weer snel aan de slag te kunnen. Mijn vraag is of ik recht heb op een uitkering?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
fisbel
5 jaar geleden
Tja, u vermeldt niet of u studeert. Mogelijk niet, dan is er misschien een WWB-uitkering mogelijk. Maar de gemeente zal nagaan of er geen studietraject mogelijk is. Verder zal de uitkering van moeder én uw eventuele uitkering gekort worden omdat u samen een huishouding deelt. Lees de bron maar eens:
https://www.antwoordop.nl/bijstand/459943-bijstand-leeftijd

Antwoorden (1)

(Waarschijnlijk) niet.

Als je onder de 21 bent, zijn je ouders financieel verantwoordelijk en heb je geen zelfstandig recht op een uitkering. de alimentatie die je vader betaalt, wordt daarbij (want inkomsten) gekort op de uitkering van je moeder; het is al heel genereus dat je nog 100 euro per maand mag houden.
De bijstand is nu eenmaal geen vetpot.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Gesprek gehad bij de gemeente laatst en inderdaad geen recht op een uitkering op dit moment. Ik ben inwonend en onder de 21, dus daar ligt het aan. Ik kan het wel aanvragen, maar dan ga ik er zelfs ‘licht’ op de achteruit. Ik ben nu bezig met activerend werk, dat is onbetaald werk met hulp om naar het betaald werk te gaan. Dus het wordt voor nu nog even krap zitten, maar hopelijk kan ik hier dit jaar verandering in brengen. Laten we even eerlijk zijn, maar 100 euro is nou niet een bepaald genereus bedrag. Kleding etc. heb ik bijvoorbeeld ook nog nodig en dan blijft er al bijna helemaal niks meer van dit bedrag over.