Wat is het verschil tussen een uitkering op grond van de Ziektewet of loondoorbetalingsverplichting?

Loondoorbetalingsverplichting 7:629

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je bedoelt loondoorbetalingsverplichting bij ziekte.
In de ziektewet is o.a. geregeld dat een werknemer bij ziekte een deel van zijn inkomen blijft ontvangen. Is er nog sprake van een dienstverband, en de ziekte heeft de werkgever in de meeste gevallen een loondoorbetalingsverplichting. Deze verplichting en ook de hoogte van het door te betalen loon zijn vastgelegd in de Ziektewet. In de meeste andere zal het UWV een uitkering gaan verstrekken op grond van dezelfde Ziektewet, die de loondoorbetaling regelt. Het komt er dus op neer dat het verschil vooral zit in degene die moet betalen, de werkgever (loondoorbetalingsverplichting) of het UWV (uitkering).
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Dat is mij nu duidelijker. Het verschil is dus grotendeels voornamelijk door wie de uitkering wordt uitbetaald. Maar wanneer doet de werkgever dit niet en doet het UWV het?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
de werkgever doet dit niet indien je contract afloopt tijdens je ziekte. Vanaf dat moment zal het Uwv de betalingsverplichting op zich nemen.